#6: Mikä auttaa muistamaan? Näin tehostat oppimistasi

joulu 19, 2019Varmistaa menestymisen pääsykokeissa

Jakson voit kuunnella myös tästä >>>

Tämän podcastin tehtävänä on auttaa sinua löytämään oma #supervoimasi ja sitä kautta menestymään pääsykokeissa. Tulen opettaan sinulle kaikki ne askeleet, jotka tarvitset pääsykokeissa menestyäksesi, jotta mikään ei jää sinulta sattuman varaan. Olipa sitten tavoitteenasi löytää sinulle sopivin opiskelupaikka, saada lisää energiaa lukupäiviin tai vinkkejä jännitykseen ja stressin hallintaan, olet tullut oikeaan paikkaan!

Tämän päivän aihe on hieman erilainen, nimittäin tulen puhumaan niistä keinoista, joiden avulla pystyt vaikuttamaan muistisi toimintaan.

Tiedätkö sen tunteen, kun olet tekemässä pääsykoetta ja katsot tehtävää ja ajattelet “ei hemmetti, tiedän tämän! Mutta et vaan saa oikeaa vastausta mieleen tai keinoja sille, kuinka tehtävä ratkaistaan.

Yeapp…. Ei kiva.

Siksi tänään tulen puhumaan siitä:

  • Mitkä ovat muistin “tappajia”?
  • Miten voit edistää muistisi toimintaa?

Mutta ennen, kuin mennään aiheeseen, niin haluan jakaa sinulle yhden oppilaani Mariannen, tarinan viime keväältä.

Mariannen haasteena oli viime keväänä se, että aikaisemmalla hakukerralla hän oli todella ahdistunut ja stressaantunut ja vaikka hän luki paljon, niin tuntui, että mitään ei jäänyt päähän. Motivaatio vaihteli jatkuvasti ja tekemisestä puuttui se punainen lanka.

Toisesta hakukerrasti tuli kuitenkin lopulta täysin erilainen.

Tällä kertaa Marianne teki itselleen lukusuunnitelman ja alkoi tehostamaan ajankäyttöään:

“Olikin ihan huippua huomata, mikä vaikutus lukusuunnitelman tekemisellä ja ajankäytön suunnittelulla oli jaksamiseeni ja tehokkuuteeni: tuntui ihanalta herätä aina uuteen aamuun, kun tiesin, mitä tulen tänään tekemään. Lisäksi aikaisempana vuonna lukupäivän päätteeksi oli aina ahdistunut olo. Tänä vuonna oli mahtava lopettaa aina päivä hyvällä fiiliksellä, kun tiesi tehneensä sen, mitä pitikin.”

Lisäksi Marianne sai roimasti energiaa, inspiraatiota ja motivaatiota lukupäiviin, mikä näkyikin kehittymisessä ihan uskomattomalla tavalla.

Ennen kurssille osallistumista Marianne sai valmennuskurssinsa välikokeista todella heikkoja tuloksia, ja oli jopa huonoimpien joukossa. Kurssini suoritettuaan hän oli parhaimpien 30% joukossa.

Click here to subscribe

Ihan uskomatonta!

Mutta pakko sanoa, että noiden tuloksien lisäksi se henkinen kasvu, mitä Mariannessa näin kevään aikana… Se oli jotain todella uskomatonta. Vaikka kevääseen mahtui vastoinkäymisiä ja heikkoja hetkiä, niin hän osasi kääntää nuo hetket voimavaraksi ihan uskomattomalla tavalla.

Mariannen koko tarinan voit lukea tästä >>>

Olen kyllä niiiiiin innoissani, sillä pääsen ihan pian auttamaan taas useita oppilaita saavuttamaan unelmiensa koulupaikan! Henkisesti Vahvemmaksi Verkkokurssille aukeaa ovet tammikuun 10. päivä ja tulenkin kertomaan lisää ohjelmasta ja siitä, kuinka siihen voi ilmoittautua “3 Salaisuutta Pääsykokeissa Menestymiseen” luennolla.

Jos et ole vielä ilmoittautunut luennolle, niin luennolle voit ilmoittautua tästä >>>

Mun ykköstavoite vuoden 2020 keväälle on auttaa mahdollisimman monta nuorta opiskelijaa kokemaan huikea kehitys ja saavuttamaan unelmien koulupaikka ilman jatkuvaa hämmennystä, pelkoa koepäivästä ja epävarmuutta omasta osaamisesta🚀

Tiedän jo nyt, että tästä kurssista tulee aivan huippu, sillä olen tehnyt muutaman uuden twistin ja paljon parannuksia tämän vuoden ohjelmaan. Yhtenä aivan uutena lisänä tulee olemaan viikottaiset Q&A-tunnit, missä opiskelijat pääsevät jakamaan onnistumisiaan, haasteitaan ja minä pääsen auttamaan jokaista henkilökohtaisesti.

Mutta eiköhän mennä seuraavaksi asiaan:

Muistin toimintaan vaikuttavat monet asiat, kuten esimerkiksi vireystila ja mieliala.

Jos keskittyminen muistettavaan asiaan ei ole kohdallaan, mieleen painaminen on vaikeaa. Myös silloin, kun fiilis on alaspäina, muisti toimii usein heikommin.

Jaksossa puhuin tässä kohtaa siitä tarkemmin, mitä uuden oppiminen tarkoittaa käytännössä, eli mitä aivoissa ihan fysiologisesti tapahtuu.

Mikä auttaa muistamaan ja miksi muisti pätkii?

1. Mielen kuorma

Pääsykokeisiin lukiessa muisti on todellakin koetuksella, sillä varsinkin jos luet ensimmäisiä kertoja, niin sinulla on ns. koko ajan uuden opettelua.

Jaksoissa puhuin seuraavista pointeista:

  • Miksi mieli ylikuormittuu herkästi?
  • Miksi keskittymiskyvyllä on suora yhteys uuden oppimiseen?
  • Keskeytysten & häiriötekijöiden yhteys muistamiseen

Miten vähentää mielen kuormaa?

  • Mahdollisimman vähän puhelimen käyttöä lukupäivinä
  • Luonnossa oleminen, rauhoittuminen
  • Stressin lieventäminen ja keskittymiskykyä lisäävät harjoitukset
  • Lukusuunnitelman tekeminen (MUST!!!!) ja projektinhallinta työkalu, kuten ASANA

Nämä asiat opetan askel askeleelta Henkisesti Vahvemmaksi Verkkokurssilla… 🙂

2. Stressi

Jaksossa puhuin tarkemmin siitä, mikä yhteys stressillä on muistamiseen ja miksi stressin purkaminen kehosta oikeilla työkaluilla on super tärkeää pääsykokeisiin lukiessa!

3. Alhaiset energiatasot

Jaksossa puhuin tarkemmin siitä, miksi omaan palautumiseen ja jaksamiseen panostaminen on tärkeää pääsykokeisiin lukiessa.

Vinkkejä siihen, miten saada enemmän energiaa opiskeluun saat tästä podcast-jaksosta!

Click here to subscribe