#4:Entä jos epäonnistun pääsykokeissa? Aika kohdata pelkosi!

marras 20, 2019Kirkastaa tavoitteeni, Varmistaa menestymisen pääsykokeissa

Jaksoon pääset myös tästä >>>

”Entä jos annan kaikkeni, ja epäonnistun pääsykokeissa?”

Kysymys, jota kuulen lähes joka päivä. Tämän vuoksi halusin tänään tehdä kokonaisen jakson aiheeseen liittyen, eli kuinka kohdata pelkosi epäonnistumisesta pääsykokeessa.

Viime jaksossa oltiin ihan siellä käytännön tasolla, eli kuinka omaa ajankäyttöä voi suunnitella tehokkaasti, jotta omista lukupäivistä saisi maksimaalisen tehon irti. Jos et ole ehtinyt kuuntelemana vielä jaksoa niin suosittelen lämpimästi, sillä tuossa jaksossa kerron sinulle askel askeleelta, kuinka suunnitella omaa lukemista ja ajankäyttöä. Tulet tykkäämään jaksosta ihan varmasti!

>>> Edelliseen jaksoon pääset tästä!

Mutta tänään aiheena on sinun oma mielesi, joka on yksi merkittävä tekijä sille, tuletko menestymään ensi keväänä pääsykokeissa.

Erityisesti silloin, jos olet hakenut yliopistoon jo aikaisemmin, niin sinun lukemistasi saattaa haitata yksi erityinen pelko: nimittäin pääsykokeessa epäonnistuminen. Ja siksi tänään haluan nostaa kissan pöydälle ja ottaa tuon yksittäisen pelon käsittelyyn, koska usko pois: on todella paljon asioita, joita voit tehdä tämän pelon kohtaamiseksi!

Ja siksi tässä jaksossa, tulen kertomaan sinulle kuinka pystyt kohtaamaan pahimman pelkosi, ja alkaa nauttimaan lukemisesta ihan uudella tavalla ilman jatkuvaa ahdistusta, stressiä ja pelkoa koepäivästä.

Minun on ehkä pakko paljastaa yksi asia minusta tässä kohtaa. Todella usein kuulen muilta, että olen todella rohkea ja itsevarma. Mutta oikeasti olen itse asiassa todella arka tai ainakin ollut. Monet sellaiset asiat, jotka ovat tuntuneet normaaleilta ystävilleni, ovat jännittäneet ja suorastaan pelottaneet minua aikanaan todella paljon. Ulospäin näkyvä rohkeus, itsevarmuus ja päättäväisyys on siis seurausta siitä, että olen pakottanut itseni sinne kuuluisalle epämukavuusalueelle todella monta kertaa. Ja tänään tulen jakamaan pieniä tarinoita siitä, kuinka olen kasvanut arasta tytöstä pelottomaksi naiseksi, ja kuinka sinä pystyt tekemään ihan samoin!

Tässä muutama asia, joita olen aikanaan pelännyt: lentämistä, korkeita paikkoja, esiintymistä, kuulunymmärtämisen kokeita, sukeltamista, surffaamista, epäonnistumista (yleisesti missä vain) ja hyppäämistä veteen pää edellä. Jep, erilaisia pelkoja löytyy myös minulta.

Mutta enää en pelkää noista yhtäkään (tai no okei surffausta ja sukeltamista jännitän edelleen, mutta osaan hallita sen) Ja se suurin syy sille on se, että olen KOHDANNUT NOISTA PELOISTA JOKAISEN.

Ja tässä jaksossa tulet kuulemaan:
a) Monta tarinaa siitä, kuinka olen kohdannut erilaisia pelkoja
b) Kuinka sinä pystyt kohtaamaan oman suurimman pelkosi (entä jos epäonnistun pääsykokeissa)

Mutta ennen kuin mennään aiheeseen, niin haluan sanoa muutaman sanan Vapauta Supervoimasi & Menesty Pääsykokeessa Akatemian supersuositusta maksuttomasta Master Class luennosta, joka on tulossa vuoden 2020 tammikuussa.

Tämän luennon tavoitteena on auttaa sinua nauttimaan pääsykokeisiin valmistautumisesta, kokemaan huikean kehityksen sekä lopulta saavuttamaan unelmiesi koulupaikan.

Luennon päätteeksi sinulla on tarvittavat työkalut:

  • #Superstrategian laatimiseksi (sen sijaan, että joka aamu sinulta hukkuisi tunteja siihen, kun mietit mistä lähteä liikkeelle)
  • Suorituskykysi optimoimiseksi (ettei lukutuntisi jää vajaiksi vain sen vuoksi, että väsymys ottaa sinusta vallan)
  • Stressin & ahdistuksen lieventämiseksi (vaikka olisitkin totaalinen stressaaja ja pelkkä ajatus koepäivästä ahdistaa)
  • Kestävän motivaation rakentamiseksi (koska ei ole mitään lannistavampaa fiilistä kuin se, että välttelet opiskelua)
  • Vahvan mielen rakentamiseksi (sen sijaan, että jatkuvasti kelaisit niitä samoja ajatuksia siitä, että onkohan sinusta tähän)
  • Koetilanteessa menestymiseen (jotta pitkä luku-urakka ei valu hukkaan alisuoriutumisen takia)

Käy siis ilmoittautumassa mukaan tälle maksuttomalle luennolle, joka järjestetään verkossa (eli voit osallistua siihen kotisohvaltasi)

Luennolle voit käydä ilmoittautumassa tästä >>>

Kuinka käsitellä erilaisia pelkoja?

”Nothing in life is to be feared, it is only to be understood. Now it is time to understand more, so that we may fear less.” -Marie Curie

Pelko on monella tapaa väärin ymmärretty käsite. On paljon erilaisia pelkoja, jotka auttavat meitä pysymään hengissä, kuten alas tippuminen korkealta vuorelta. Mutta tässä jaksossa en siis puhu näistä peloista.

Tässä jaksossa puhun niistä peloista, jotka saavat meidät tuntemaan olomme pieniksi ja aroiksi, ja jotka ennen kaikkea pahimmillaan jähmettävät meidät ikään kuin paikoilleen niin, että emme pysty toimimaan normaalisti. Koska sitä pelot pahimmillaan ovat: ne estävät meitä toimimasta.

Mutta mitä pelkoihin liittyvää kaikki eivät ehkä ole oivaltaneet? Me kaikki pelkäämme joskus. Oli kyse huippulahjakkaasta urheilijasta, superstarasta tai tavallisesta tallaajasta, niin meistä jokainen pelkää joskus. Se on täysin luonnollista ja normaalia, eikä se tee sinusta huonompaa tai rikkinäistä, koska pelkäät jotain.

Mutta miksi jotkut ihmiset ikään jähmettyvät paikoilleen, eivätkä pysty toimimaan, koska pelkäävät, samalla kun toiset pystyvät porskuttamaan eteenpäin pelosta huolimatta?

Mikä on se erottava tekijä?

Ja sen vuoksi tässä jaksossa tulen kertomaan sinulle, kuinka tähänkin asiaan löytyy ratkaisu (ja kuinka sinä voit jatkossa kuulua tuohon jälkimmäiseen sakkiin…)

On tietysti ilmiselvää, että en pysty kertomaan sinulle, mikä tietty pelko pidättelee sinua. Ja sillä ei ole oikeastaan väliäkään, koska ei ole mitään yhtä tapaa kohdata tietyt pelot, vaan keinoja on oikeastaan lukuisia.

Meistä jokaisella on oma historia, uniikit kokemukset, mahdollisia traumoja tai nöyryyttäviä kokemuksia, jotka ovat jättäneet meihin jälkensä. Kokeile siis avoimesti erilaisia keinoja kohdata sinun omat henkilökohtaiset pelkosi, jotta löydät sinulle sopivimmat tavat.

Jaksossa puhuin tarkemmin omasta suurimmasta epäonnistumisestani ja siitä, kuinka se vaikutti minuun.

Kaikki lähtee kuitenkin siitä, että ymmärrät yhden kriittisen asian: nimittäin pelot eivät ole sinun vihollisiasi!

Olen puhunut aikaisemmissa jaksoissani uskomuksista ja siitä, kuinka oikeanlaiset uskomukset ovat kaava menestymiseen. Muistatko: uskomukset luovat ajatuksia, ajatukset luovat tunteita, tunteet saavat aikaan toimintaa ja toiminta tuloksia?

Ja myös se, mitä ajattelet peloista, on yksi uskomus. Onko pelko sinulle suuri mörkö ja este sinun ja tavoitteesi välillä? Vai voisiko peloissa olla itse asiassa jotain todella hyvää ja oivalluttavaa?

Esimerkiksi koetilanteen jännittäminen käynnistää monimutkaisen fysiologisen sarjan kehossasi, joka saa aikaan erilaisia reaktioita. Kun sympaattinen hermostosi aktivoituu, sykkeesi nousee, hengitys tihenee ja saatat alkaa hikoilemaan enemmän. Tästä stressireaktiosta tulen puhumaan tulevissa jaksoissa enemmän, mutta tässä kohtaa sinun on olennaista tietää yksi asia:

Jännityksen huomaaminen kehossa saattaa pelästyttää sinut, mutta oikeasti sillä on myös hyviä vaikutuksia koetilanteessa suoriutumisen näkökulmasta: olet valppaampi, muistisi toimii tehokkaammin ja näkösi tehostuu, jolloin konkreettisesti pystyt näkemään virheet paremmin.

Tietysti jännityksen kasvaessa liian suureksi ja erityisesti silloin, jos et osaa purkaa sitä kehostasi, saattaa se kuuluisa paniikki iskeä, jolloin teet tyhmiä virheitä ja olet poissaoleva koetilanteessa. Jännityksen purkauduttua katsot koetta ja mietit, että miten ihmeessä vastasit väärin, kun oikeasti tiesit vastauksen.

Tämä on NIIN tyypillinen ongelma, ja siksi itseasiassa akatemian tarjoamalla kurssilla opetetaan askel askeleelta, kuinka koetilanteeseen kannattaa valmistautua ja erityisesti se, kuinka tuollaisissa tilanteissa kuuluu toimia. (Eli kun jännitys ottaa koetilanteessa vallan)

Mutta pointtini oli siis se, että pelkojen tehtävänä on auttaa sinua aistimaan ja olemaan ns. hereillä ja parhaimmillasi tilanteissa, jotka vaativat sinulta täyden keskittymisen. Mutta ne eivät missään nimessä ole vihollisiasi! Mutta jos yrität sammuttaa pelot ja kuvitella, että on olemassa tila, jossa et enää pelkäisi, niin olet ajautumassa vaarallisille vesille. Koska sellaista tilaa ei ole olemassakaan.

Ehkä muistat, kun jakson alussa kerroin sinulle, kuinka olen pohjimmiltani arka, mutta nykyään peloton. Se, että olen peloton, ei tarkoita, ettenkö pelkäisi. Pelottomuus tarkoittaa sitä, että en anna niiden tunteisen estää minua toimimasta!

Tyypillinen (huonompi) toimintakaava on siis seuraava:

Pelottava / Jännittävä tilanne >>> Fysiologinen stressireaktio >>> Tunne >>> Lamaantuminen

Optimaalinen toimintakaava on puolestaan:

Pelottava / Jännittävä tilanne >>> Fysiologinen stressireaktio >>> Tunne >>> Toiminta tunteesta huolimatta

Yksinkertainen työkalu kohdata pelot on siis tavallaan hyväksyä pelko sellaisena, kuin se on, ja sitten vain toimia. Nopein keino voittaa pelkosi on kohdata se.

Jakossa kerroin tarkemmin esimerkkejä siitä, kuinka itse oon kohdannut useita pelkoja elämäni varrella.

Tiesitkö, että melkein aina, pelko on itseasiassa signaali siitä, mitä sinun juuri tarkalleen ottaen pitäisi tehdä? Pelko ei osaa puhua sanoin ja siksi se laittaa sinut tuntemaan (koska tunteet ovat ne, jotka saa meidät toimimaan)

Mutta liian usein, me tulkitaan nuo tunteet väärin. Mielesi saattaa kertoa sinulle syitä, miksi jotain ei kannattaisi tehdä, koska edessä on ns. uhkaava tilanne. Mutta todennäköisesti se olisi siis juuri se, mitä sinun kannattaisi tehdä. Ja siksi paras tapa oppia sammuttamaan tuo ääni on toimia pelosta huolimatta: ei empiä, vaan toimia!

Koska heti, kun alat toimimaan saatat huomata seuraavia asioita, kuten että eihän tämä ollutkaan niin vaikeaa? Ja mitä useammin koet tuon, sitä helpommaksi aina pelkojen kohtaaminen tuntuu, sillä tiedät kyllä, mitä on edessä.

Haluan, että seuraavaksi teet yhden harjoituksen, missä kohtaat suurimman pelkosi pääsykokeisiin liittyen. Ota siis kynää ja paperia ja voit vaikka pysäyttää jakson tässä kohtaa, ja tehdä ensin tehtävän ja jatkaa sitten.

1. Kirjoita ensin ylös kaikista pahin mahdollinen skenaario, mitä voisi tapahtua pääsykokeisiin liittyen.
2. Tämän jälkeen tee itsellesi suunnitelma, mitä tekisit siinä tapauksessa. Eli jos kaikista pahin mahdollinen tapahtuisi, niin miten selviytyisit siitä? Miten toimisit siinä tapauksessa?

Itselläni kaikista pahimmat pelot liittyy rahaan ja siihen, että ne loppuisivat, ja jonka seurauksena joutuisin lopettamaan yrittäjyyden. Oma suunnitelmani olisi, että jos oikeasti olisin todella todella varaton, niin muuttaisin vaikka Lappiin ja asuisin asuntoautossa, jossa pystyisin silti tekemään tiettyjä asioita, jotka edistäisivät yrittäjyyttäni. Tai sitten laittaisin muutamaksi vuodeksi yritykseni holdille ja tekisin täysipäiväisesti ansiotöitä, jolloin pystyisin laittamaan rahaa taas sivuun.

Kun ajattelen tuota, niin pelkoni ei tunnu enää niin suurelta eikä ainakaan sellaiselta, ettenkö kaikesta selviäisi.

Tämän jälkeen seuraa harjoituksen paras osa. Entä jos käännetään pelkosi toisinpäin eli entä jos yrität ja annat kaikkesi, mutta epäonnistumisen sijaan onnistutkin?

Listaa seuraavaksi ylös kaikki asiat, tapahtumat, tunteet… Siis ihan kaikki, mitä tapahtuu siinä tapauksessa, jos onnistut! Tässä muutama esimerkki omalta listaltani (Mikäli menestyn yrittäjänä niin, että voin tehdä täysipäiväisesti vain sitä):

• Saan tehdä joka päivä pelkästään niitä asioita, joita rakastan. Minun ei tarvitse tehdä yhtäkään työtä rahan vuoksi.
• Minulla on vapaa, inspiroitunut ja innostunut olo päivittäin.
• Minulla on olo, että elämä ja minulla tapahtuvat asiat ovat käsissäni.
• Elän ilma, että kadun mitään
• Voin matkustaa mihin vain ja milloin vain
• Voin auttaa muita työkseni
• Pääsen toteuttamaan itseäni ja toteuttamaan hullujakin ideoita

Miltä sinun listasi näyttää? Ainakin omalla kohdallani TIEDÄN, että vaikka saavuttaisin vain osan tuosta listalta, niin voisin sanoa eläneeni onnellisen ja hyvän elämän. Vaikka mikään ei ole varmaa, niin tuo lista muistuttaa minua siitä, miksi teen tätä ja otan riskejä, vaikka mistään ei ole takeita.

Ja muista: nämä pahimmat mahdolliset skenaariot ovat oikeasti epätodennäköisempiä, kuin onnistuminen varsinkin, jos luot itsellesi strategian, jonka avulla ennaltaehkäiset niiden tapahtumisen ja kuinka toisaalta toimit, mikäli niin tapahtuu.

Entä jos epäonnistun pääsykokeissa? Olenko epäonnistuja?

“I win or I learn, but I will never lose.”

Nyt haluan, että mietit ainakin kolmea sellaista kertaa, kun olet mielestäsi epäonnistunut. Se voi olla pientä tai se voi olla suurta (esim. epäonnistunut kokkaus tai kokeessa epäonnistuminen)

Kun mietit noita epäonnistumisia, niin mitä olet niistä jokaisesta oppinut? Tai toisin päin: jos tekisit nyt nuo kolme asiaa uudestaan, niin mitä tekisit toisin?

Kun opit asenteen, missä jokainen ”epäonnistuminen” onkin askel kasvuun, alat kehittymään aivan erilaisella tahdilla.

Seuravaaksi luettelen kahta erilaista tapaa ajatella epäonnistumisesta, peloista tai ylipäätään kehittymisestä. Kummasta tunnistat itsesi?

  • ”Minulla on vain yksi mahdollisuus onnistua ja jos en heti onnistu, niin luovutan” VS. ”Yritän niin monta kertaa, kuin onnistuminen vaatii. Opin jokaisesta yrityksestä.”
  • ”Se on kaikki tai ei mitään, jos en saa kaikkea haluamaani, miksi yrittäisin?” VS. ”Lähden liikkeelle sillä, mitä minulla on ja se ei haittaa, että en ole vielä täydellinen, sillä kehityn matkan aikana.”
  • ”Olen epäonnistuja: olen aina ollut ja tulen aina olemaan” VS. ”Yritykseni saattavat epäonnistua, mutta MINÄ EN OLE epäonnistuja!”

Mikäli tunnistat itsesi ensimmäisestä osasta, niin ihan huippua: löysit tänään ainakin yhden asian, jossa voit kehittyä ja mennä eteenpäin!

P.S. Muista liittyä mukaan akatemian tarjoamalle maksuttomalle luennolle, joka järjestetään verkossa 2020 tammikuun alussa!