#3: Kuinka tehostaa omaa ajankäyttöä? (ja viedä jaksaminen seuraavalle tasolle)

marras 15, 2019Kirkastaa tavoitteeni, Lisää energiaa & elinvoimaa, Varmistaa menestymisen pääsykokeissa

Jaksoon pääset myös tästä >>>

Tervetuloa kuuntelemaan Vapauta Supervoimasi & Menesty pääsykokeessa podcastin kolmatta jaksoa!

Tämän podcastin tehtävänä on auttaa sinua löytämään oma #supervoimasi ja sitä kautta menestymään pääsykokeissa. Tulen opettaan sinulle kaikki ne askeleet, jotka tarvitset pääsykokeissa menestyäksesi, jotta mikään ei jää sinulta sattuman varaan. Olipa sitten tavoitteenasi löytää sinulle sopivin opiskelupaikka, saada lisää energiaa lukupäiviin tai vinkkejä jännitykseen ja stressin hallintaan, olet tullut oikeaan paikkaan!

Ihan alkuun haluan kiittää kaikista ihanista kommenteista, joita oon saanut tähän podcastiin ja erityisesti edelliseen jaksoon liittyen. Viime jaksossa puhuin siis paljon ”Kaikkeen löytyy ratkaisu” asenteesta eli siitä, miksi tämä asenne on äärimmäisen tärkeä pääsykokeisiin lukiessa ja tietenkin se, miten tuollaisen asenteen saa itselleen rakennettua.

Jos olet kamppaillut sellaisten ajatusten kanssa, kuten:

• Kuinka saada lisää uskoa omaan tekemiseen?
• Entä jos minusta ei vain ole tähän?
• Annoin kaikkeni viime keväänä ja epäonnistuin, miksi?
• Kannattaako minun enää edes yrittää?

niin tulet rakastamaan viime jaksoa, sillä se auttaa sinua kaikkien noiden haasteiden kanssa!

Haluan vielä jakaa tässä kohtaa yhden ihanan palautteen tohon jaksoon liittyen:

”Jaksosi oli äärimmäisen ajatuksia ja oivalluksia herättävä: ajatuksia ja tunteita tuli niin paljon, että tuli ihan itku. Tästä oli jo nyt valtavasti apua. Suuri kiitos motivoivasta ja inspiroivasta jaksosta joka auttoi minua ainakin todella paljon.”

Kiitos Heidi niin paljon tästä palautteesta, se todellakin sai minulle hymyn huulille. Jos siis haluat, että luen sinunkin palautteen tulevissa jaksoissani, niin laita minulle viestiä! >>>iida(at)henkinenvahvuus.fi

>>> Kuuntele edellinen podcast jakso tästä!

Mutta tässä jaksossa hypätäänkin sinne arkeen ja käytäntöön eli itse opiskeluun. Olen jutellut lukuisien opiskelijoiden kanssa viime aikoina ja yksi selkeä haaste on noussut lähes jokaisen kohdalla esille, nimittäin ajanhallinta.

Erityisesti silloin, jos pääsykokeisiin lukemisen aikana sinulla on myös joku toinen asia, johon käytät paljon aikaa, esim. työ tai kilpaurheilu, niin silloin ajanhallinnan merkitys korostuu.

Mikäli olet kamppaillut seuraavien haasteiden kanssa, niin tulet saamaan apua tästä jaksosta ihan varmasti:

1. Sinulla on haasteita jaksamisen kanssa, eli lukupäivien aikana esimerkiksi energiatasot alkavat laskea ja joudut lopettamaan lukemisen yksinkertaisesti siitä syystä, että sinua väsyttää.
2. Sinulla on vaikeuksia vetää raja lukemisen ja vapaa-ajan välille, etkä oikein tiedä koska saat lopettaa lukemisen tai mitä tehdä sen jälkeen, kun on lopettanut
3. Pohdit usein, että riittääköhän se määrä, mitä opiskelet
4. Et tiedä, kuinka yhdistäisit työn / opiskelun tai urheilun / opiskelun tai yliopistossa opiskelun / pääsykokeisiin lukemisen
5. Kärsit ”Minulla ei ole aikaa” syndroomasta

Jos siis sinulla on ollut edellä mainittuja haasteita pääsykokeisiin lukiessa, niin tulet R-A-K-A-S-T-A-M-A-A-N tätä jaksoa!

Nimittäin tässä jaksossa tulen paljastamaan sinulle askel askeleelta kaikki ne asiat, joita tarvitset toimivan ajanhallinnan rakentamisessa. Ota siis taas kerran kynä ja paperi esiin, ja kirjoita ylös kaikki ne oivallukset, joita tässä jaksossa saat.

Ajankäyttö ja ajanhallinta ovat tärkeitä asioita hallita myös sen jälkeen, kun olet yliopistossa. Näin yliopiston käyneenä voin todeta, että siellä kyllä huomaa eroja ihmisissä tämän asian osalta. Kaikki eivät esimerkiksi pysty käymään töissä opiskelun ohella, kun taas toiset ehtivät harrastamaan aktiivisesti ja tekemään töitä siinä ohella. Tehokkuus lähtee suunnitelmallisuudesta ja toimivasta ajankäytöstä.

Esimerkiksi itse olen samaan aikaan käynyt maisteriointoja, perustanut yrityksen ja käynyt ansiotöissä. Tämä kaikki ei todellakaan olisi mahdollista, jos en hallitsisi:

a) Tehokkaan ajankäytön suunnittelua
b) Suunnitelmani toteutusta

Vaikka ajanhallintani on kohtalaisen hyvällä mallilla nykyään, niin se ei aina todellakaan ole ollut niin! Se on tullut harjoittelun ja kokemuksen kautta. Lisäksi haluan, että ymmärrät myös sen, että et tule tässäkään asiassa koskaan olemaan valmis ja täydellinen.

Eli jos kerron sinulle esimerkiksi, kuinka tietyt rutiinit lisäävät jaksamistasi ja et saa niitä joka päivä vietyä arkeesi, niin se on ihan ok. Kun teen pieniä hyviä juttuja pitkin kevättä, niin niistä tulee isoja muutoksia isossa kuvassa. Se ei johdu siitä, että olisit huonompi, kuin muut tai et pärjäisi, vaan meistä jokaiselle käy niin.

Tämän jakson tavoitteena on siis taas kerran auttaa sinua oivaltamaan jotain sellaista, mitä voisit tehdä paremmin. Koska aina kun oivallat jotain sellaista, mitä voisit tehdä paremmin, niin huomaat, että jo se itsessään antaa sinulle uutta draivia tekemiseen sekä lisää uskoa omiin kykyihisi!

Ajankäytön (ja lukemisen) tehostaminen käytännössä

Mutta eiköhän mennä sitten asiaan: eli seuraavaksi kerron sinulle, kuinka tehostaa ajankäyttöäsi ja lisätä jaksamista lukupäivinä, jotta sinäkin voisit menestyä pääsykokeissa ensi keväänä!

Olen tehnyt sua varten todella hyödyllisen checklistin, ”Enemmän Energiaa Opiskeluun”, joka kannattaa ehdottomasti ladata tämän jakson tueksi. Tässä jaksossa puhutaan paljon jaksamisesta, ja tämä checklisti auttaa sinua nimenomaan siinä, että saat vietyä jaksamistasi eteenpäin!

Enemmän Energiaa Opiskeluun checklistin voit ladata klikkaamalla alla olevaa kuvaa:

Click here to subscribe

Seuraavaksi käydään läpi:

• Kuinka toimiva ajankäytön suunnittelu vie sekä tehokkuutesi että jaksamisesi seuraavalle tasolle?
• Toimivan ajanhallinnan peruspilarit eli mitä ajanhallinta tarkoittaa käytännössä?
• Mitä tehdä lukupäivän päätteeksi? Parhaat vapaa-ajan vinkit lukuajalle!

”Minulla ei ole aikaa” Syndrooma

Okay, puhutaan hetki tästä….

Jos olet se henkilö, joka sanoo, että ”minulla ei ole aikaa” esim. liikkua pääsykokeisiin lukiessa, syödä terveellisesti, tehdä MITÄÄN vapaa-ajalla tms, niin silloin et ole luultavasti oivaltanut sitä, mikä yhteys noilla edellä mainituilla on pääsykokeissa menestymiseen!

Otetaan esimerkki:

Kun mietit pääsykokeisiin lukemista, niin kumpi mielestäsi johtaa parempaan lopputulokseen:

a) Tilanne, jossa pelkästään luet, eli et tee mitään rutiineja, jotka edistävät jaksamistasi ja lieventävät stressiäsi ja tehostavat oppimistasi
b) Luet, mutta sen lisäksi varaat tietoisesti aikaa toimiville rutiineille

Miksi ajanhallinta on niin tärkeää pääsykokeisiin lukiessa?

1) Suunnitelmallisuus lisää hallinnan tunnetta. Kun koet, että pystyt vaikuttamaan ympärilläsi tapahtuviin asioihin, stressaat yksinkertaisesti vähemmän. Stressaantuneena keskittymiskyky puolestaan katoaa, jolloin sinun on vaikea keskittyä oleelliseen tai käsillä olevaan tehtävään.

2) Suunnitelmallinen ajankäyttö lisää myös merkittävästi jaksamistasi. Kun päivän tekemiset on suunniteltu hyvin, ei energiaa kulu turhaan säätöön, vaan pelkästään oleellisiin asioihin.

3) Suunnittelemalla & rytmittämällä lukemistasi, pystyt myös lopettamaan lukemisen jossain kohtaa hyvällä omalla tunnolla. Lukupäivän päätteeksi pitää osata relata. Mutta jos sinulla ei ole mitään suunnitelmaa sille, kuinka aiot opiskeluasi rytmittää, mistä tiedät, mikä määrä työtä päivässä riittää?

Ilman tuota tietoa saatat kokea jopa riittämättömyyden tunnetta lukupäivän päätteeksi silloin, etkä tavallaan pysty irtautumaan työnteosta. Toimivan lukusuunnitelman ja ajankäytön tekeminen on siis ihan ehdotonta, jos haluat menestyä pääsykokeessa – sekä samalla välttää loppuun palamisen.

Mitä tarvitset toimivan ajanhallinnan luomiseksi = Mitkä ovat ajanhallinnan peruspilarit?

Ajanhallinta koostuu oikeastaan kolmesta osasta: suunnittelu, valmistelu & toiminta.

Suunnittelulla tarkoitetaan sitä, että suunnittelet edellisenä iltana seuraavan päiväsi:

  • Mitkä ovat tavoitteesi seuraavalle päivälle, eli kuinka monta sivua tulet lukemaan tai kuinka monta tehtävää tulet tekemään?
  • Missä tulet lukemaan?
  • Miten liikut paikasta toiseen?
  • Miten treenaat päivän aikana?

Itse käytän ajankäytön suunnittelussa kalenteria sekä itse rakentamaani muistilistaa, johon saan merkattua kaikki päivän tavoitteet, rutiinit ja tekemiset. Tämä muistilista on itse asiassa tulossa tänä vuonna myös akatemian kurssilaisten käyttöön, mikä tulee auttamaan niin paljon jokaisen oppilaani ajanhallintaa!

Valmistelulla tarkoitetaan puolestaan sitä, että teet kaikki tarvittavat valmistelut seuraavallle päivälle.

Eväiden valmistelu, kassin pakkaaminen sekä vaatteiden valitseminen vie yllättävän paljon aikaa, jos teet sen vasta aamulla. Siksi suosittelen viemään valmistelut niin pitkälle, kuin mahdollista aina edellisenä iltana. Se voi tuntua alkuu epämiellyttävältä ja suorittamiselta, jos et ole siihen tottunut, ja se on ihan ok.

Kun pystyt käyttämään aikasi aamulla suorituskykyä optimoiviin rutiineihin eväiden tekemisen sekä pakkaamisen sijaan, lupaan sinun saavan niin hyviä tuloksia, että se motivoi sinua jatkamaan!

Toiminnalla tarkoitan sitä, että päivällä sitten toteutat ne asiat, mitä olet suunnitellutkin.

Suunnitelmallisuuden sekä valmistelun hyöty on siinä, että sinun ei tarvitse käyttää ollenkaan voimavarojasi päivän aikana esimerkiksi sen miettimiseen, mitä syöt, missä treenaat tai mitä asioita tänään opiskelet. Kaikki on suunniteltu ja valmisteltu etukäteen, jolloin voit keskittyä vain olennaiseen eli lukemiseen ja tehtävien tekemseen!

Edelleen erilaiset häiriötekijät saattavat vaikeuttaa suunnitelmassa pysymistä, esimerkiksi kutsut lähteä lounaalle, vaikka tehtäväsi on kesken tai sitten treenaamaan aikaisemmin, kuin olit suunnitellut.

Opit kyllä sanomaan nille asioille EI, jotka eivät vie sinua kohti tavoitettasi, kun oikeasti tiedät, miksi joka päivä teet niin paljon hommia tavoitteesi eteen.

Kaikki edellä mainitut ajanhallinnan metodit olivat siis sellaisia, jotka auttavat sinua saamaan parhaan mahdollisen irti lukemisesta. Lisäksi ajanhallintaan liittyy nyt vahvasti pääsykokeisiin lukiessa myös LUKUSUUNNITELMA!

Se on aivan must ja ilman sitä et tule saamaan irti yhtään mitään näistä edellä mainituista asioista. Eli lukusuunnitelma on elinehto sille, että tulet menestymään pääsykokeissa!

Ja sen vuoksi opetankin askel askeleelta akatemian tarjoamalla maksullisella kurssilla eli Henkisesti Vahvemmaksi Verkkokurssilla:

  • Kuinka tehdä toimiva lukusuunnitelma, jossa oikeasti pysyt (sen sijaan, että joka aamu sinulta hukkuisi useita tunteja siihen, kun mietit mistä lähteä liikkeelle tai mitä tänään opiskelisit)
  • Kuinka omaa lukemista kannattaa rytmittää lukuaikana?
  • Miten ottaa huomioon omat heikkoudet vs. vahvuudet lukusuunnitelmaa tehtäessä?
  • Työkalu, nimeltä ASANA: Asana on projektinhallintaan liittyvä työkalu, minkä avulla voit siis suunnitella ajankäyttöäsi vieläkin tehokkaammin! Opetan siis kurssilla, kuinka Asanaa voi ja kannattaa hyödyntää lukiessa, erityisesti silloin, jos satut tekemään töitä tai vaikka kilpaurheilemaan pääsykokeisiin lukiessa.

Lue lisää Henkisesti Vahvemmaksi Verkkokurssista kurssista tästä >>>

Jakson lopuksi puhuin vielä lyhyesti siitä, mitä sellaista voit tehdä lukupäivän päätteeksi, joka tukee sekä jaksamistasi että palautumistasi.

Toivottavasti pidit jaksosta, palataan asiaan taas ensi viikolla <3

Click here to subscribe