CASE STUDY: Minkälaisia tuloksia sain Cell Reset kehokuurilla?

Kirjoitin aikaisemmin siitä, kuinka olen lähdössä mukaan 28 vuorokautta kestävälle puhdistuskuurille. Jos et siis vielä tiedä, mistä kuurissa oli kyse, niin suosittelen aloittamaan tästä:

Lue lisää aiheesta: CELL RESET – Virkisty & Kiinteydy Puhdistamalla Kehosi

Oma lähtökohtani tälle kuurille oli se, että olin jo pidemmän aikaa kamppaillut erilaisten oireiden kanssa siitäkin huolimatta, että elämäntapani ovat todella terveelliset. Tai no, nyt “vanhempana” olen joutunut myöntämään itselle, että ei se oma elämäntyyli ole se kaikista tervein tai terveellisin aina ollut.

Vaikka alkoholi, roskaruoka tai vähäiset yöunet eivät ole olleet osa elämääni pitkään aikaan, (ainakaan runsaissa määrin), ei se silti tee elämäntavoista välttämättä erinomaisia. Riittävän palautumisen priorisointi on äärimmäisen tärkeää, ja itse olen sitä laiminlyönyt vuosia.

Vatsavaivoistani, iho- ja uniongelmistani sekä insuliinin heikentyneestä tuotannosta saan syyttää vain itseäni.

Kuuri perustuu nimenomaan siihen, että kehon annetaan levätä ja “rakentaa itseään uudelleen”, ja siksi kiinnostukseni siihen alun perin heräsikin!

 

Cell Reset kehokuuri – Minkälaisia tuloksia sain?

 

VIIKKO 1: Runsaasti lihaa & rasvaa

 

Ensimmäisen viikon ajan ruokavalioni noudatti hyvin yksinkertaista kaavaa: aamupalaksi b-vitamiinijuomaa, aminohappoja, maitohappobakteerijogurttia, liotettuja siemeniä, kananmunaa, rasvakahvia sekä sitruunavettä. Oli hauska huomata, miten maku- ja hajuaisti kehittyi viikkojen edetessä. Ensimmäisinä päivinä maitohappobakteerijogurtti maistui minusta pahalta, mutta jo muutaman päivän jälkeen aamupalasta tuli lempiateriani! Rasvakahvi oli myös erinomainen energianlähde, ja aamupalan jälkeen nälkä pysyikin poissa 3-4 tuntia, ja virtaa riitti tasaisesti töitä tehdessä.

Lounaaksi ja päivälliseksi söin ensimmäisen viikon ajan lihaa eri muodoissa rasvan kanssa. Koska suolaa ei saanut käyttää, piti ruoka pyrkiä maustamaan todella hyvin tuoreiden yrttien, valkosipulin sekä luomumausteiden kanssa. Valkosipulia tuli käytettyä todella runsaasti, mistä tuli kyllä ystäviltä aika paljon kuittia… 🙂 Kananmunasta, valkosipulista ja oliiviöljystä tehty valkosipuli-aioli oli erinomainen kastike lihan kaveriksi kuurin aikana! Ennen lounasta juotiin ruoansulatusentsyymejä, maitohappobakteereja, kuituja sekä vitamiineja sisältävää suoliston hyvinvointijuomaa ja kaikkien aterioiden päätteeksi puolestaan eri mineraaleja sisältävää juomaa. Sitruunavettä juotiin myös aterioiden päätteeksi.

Ensimmäinen viikko jännitti todella paljon, sillä se oli koko kuurin tiukoin ja rankin. Ensimmäisen viikon aikana ei siis syöty ollenkaan kasviksia eli liha, rasva ja lisäravinteet olivat pääasialliset ravinnonlähteet sen aikana. Kuitenkin yllätyin positiivisesti, kuinka helpolta se lopulta tuntui. Ihan ensimmäiset päivät olivat kuitenkin kaikista haastavimmat, koska olin ajatellut syöväni pelkkää kanaa koko kuurin. Toisen päivän lopuksi jouduin myöntämään itselle, että kana ehkä jopa ällötti minua sillä hetkellä. Kun vaihdoin lihan kananpojanjauhelihasta tehtyihin supermaukkaisiin pihveihin sekä eri kaloihin, muuttui ääni kellossa.

Toinen oivallus ensimmäisellä viikolla oli se, kuinka tärkeää on aina tietä MIKSI johonkin tälläiseen ryhtyy. Jos minulle itselle ei olisi ollut kristallin kirkkaana selvillä, miksi olen kuurille lähtenyt, olisin jopa saattanut ensimmäisinä päivinä tai ystävien kanssa tapasiltoja viettäessä retkahtaa. Pidin kuitenkin oman fokuksen koko ajan siinä, mitä voin tällä kuurilla saavuttaa, minkä avulla dieetissa pysyminen ei tuntunut lopulta haastavalta.

 

Ensimmäisen viikon jälkeen vaaka näytti -3kg, iho oli todella kirkas, mieli postiivinen ja levollinen, ja vatsakin oli toiminut läpi viikon erinomaisesti. Suurimpana muutoksena jäi kuitenkin mieleen energisyys: koko viikon jatkunut energian määrä oli ihan mieletön! Tulokset motivoivat minua jatkamaan seuraavien viikkojen ajaksi!

 

 Iho ennen kuuria

 

 

Iho viikko kuurin jälkeen

 

Viikot 2-4: Kasvikset mukaan ruokavalioon!

 

Ensimmäisen viikon aikana treenaaminen oli ehdottoman kiellettyä, sillä keho oli pistetty ketoosiin. Kävelin sen vuoksi päivittäin rauhallisia lenkkejä lounastauolla tai työpäivän päätteeksi. Jatkoin samaa rataa myös koko kuukauden: kävin ainakin kerran viikossa joogassa, pilateksessa tai hieronnassa kävelylenkkien lisäksi. Tuntui, että oikeasti aloin palautumaan kunnolla.

 

Vaikka rakastan intensiivistä crossfit treeniä, on minun pitänyt hyväksyä se, että sen yhdistäminen hektiseen elämänvaiheeseen voi olla haastavaa. Joskus olen ehkä voinut treenata parikin kertaa päivässä ja useita kertoja viikossa, mutta tällä hetkellä se ei tue kokonaisvaltaista palautumistani. Intensiivisessä treenissä mieli ehkä nollaantuu, mutta keho ei pääse fysiologisesti palautumaan. Tuo oli ehkä yksi kuurin isoimpia oivalluksia: joskus paras tapa lopettaa työpäivä on vain rauhallinen kävely tai jooga, aina ei tarvitse mennä sata lasissa!

 

Siinä mielessä jokaisen edes vähän liikunta-addiktisen olisi hyvä tämä kuuri tehdä. Tiedän, kuinka moni lopulta menee väsyneenä treenaamaan vain lihomisen pelon vuoksi. Kuurilla tuli kyllä huomattua, että joskus yliaktiiviselle kropalle lepo voikin olla se paras ratkaisu.

Toisella viikolla kuuri muuttui siis siltä osin, että kasvikset astuivat esiin. Lisäksi päivittäin sai syödä yhden hedelmän. (Ei ole muuten ikinä aikaisemmin omena maistunut yhtä makealle!!!) Silti muutamana päivänä viikossa pidettiin niitä päiviä, jolloin syötiin vain lihaa ja rasvaa.

 

Toinen ja kolmas viikko hurahti todella nopeasti. Paino pysyi niiden aikana kohtalaisen samana, koska vaikka se vähän ehkä tippuikin, niin tuli kuitenkin kasviksista hieman nestettä takaisin. Kasvoni (poskeni) jatkoivat silti kapenemistaan, mistä olin tietenkin mielissäni.

Periaatteessa viimeisten viikkojen ruokailut tuntuivat niin helpoilta, että jopa ajattelin jatkavani samaan malliin kuurin jälkeen. Näin jälkeenpäin ajateltuna haastavinta oli kuitenkin lopulta se, kuinka kuuri vaikutti parisuhteeseen. Olemme Johnin kanssa intohimoisia ruoanlaittajia, joten kyllähän eri annoksen syöminen pöydässä tuntui erikoiselle. Lisäksi aloin kaipaamaan treffi-iltoja ravintolassa sekä viinin maistelua yhdessä. Onneksi kuitenkin John tuki minua kuurin aikana eikä missään nimessä yrittänyt saada lopettamaan. Kumpikin ymmärsi, että kyseessä on vain yksi kuukausi.

Viimeinen viikko tai viimeiset päivät olivat lopulta haastavimmat. Ne tuntuivat ihan pitkän lenkin viimeisiltä metreiltä: tavallaan ei paina jaloissa, mutta haluat silti jo päästä maaliin.

Tulokset kuurilta olivat niin huikeat, että aion kyllä pitää tämän jokavuotisena rutiinina!

 

Tässä vielä koottuna tulokset, joita minulle kuurilta tuli:

 

💚 Iho kirkastui todella paljon.

💚 Unen laatu parani entisestään: en herännyt välttämättä kertaakaan yön aikana (!!!)

💚 Painoa tippui lopulta 4,2kg kuukauden aikana.

💚 Vatsan toiminta oli erinomaista koko kuurin ajan, eikä se ole ollut niin herkkä esimerkiksi maitotuotteille kuurin jälkeen.

💚 Insuliinin toiminta parantui huomattavasti: enää ei väsytä ruokailujen jälkeen.

💚 Hikoilen kuin pieni possu treeneissä, eli varmaan aineenvaihdunnallekin tapahtui jotain…

 

Miten tästä eteenpäin?

 

Kuukauden kestävän kuurin jälkeen alkaa 1-2 kk kestävä optimointivaihe. Jos tarvetta tai halua on jatkaa painon pudottamista, voi kuuria jatkaa alkuperäisen kaavan mukaan. Kuitenkin jos sille ei koe olevan tarvetta, voi pikku hiljaa jatkaa itselle sopivimmalla tavalla.

Itse olen kuurin jälkeen syönyt vegaanipainotteisesti, uusia reseptejä kokeillen. Ai että, kun on tuntunut hyvälle syödä hiilihydraattipitoisesti ilman, että aterian jälkeen pitäisi nukkua päiväunet! Lisäksi olen alkanut tekemään aamuisin Mindfulness-harjoituksia, pyrkinyt jatkamaan viikottaisia kävelylenkkejä sekä joogatunneilla käymistä.

Kuurin myötä suorituskeskeisyys hävisi ruokailun ja treenin suhteen, mistä olen todella iloinen. Aina ei vain tarvitse olle reipas ja aikaansaava – eikä se silti tarkoita sitä, ettetkö tavoitteellisena ihmisenä menisi elämässäsi eteenpäin!

Haluaisitko kuulla kuurista lisää? Olen suunnitellut ryhmävalmennusta vuodenavaihteeseen, eli mikäli haluaisit kuulla kuurista lisää ja mahdollisesti liittyä remmiin, laita minulle viestiä iida@henkinenvahvuus.fi💕