Haluaisitko Menestyä Pääsykokeessa? Näin Kasvat Henkisesti Vahvemmaksi!

Oletko alkamassa lukemaan pääsykokeisiin, mutta kamppailet oman mielesi kanssa? Pelkäätkö, että vaikka lukisit kuinka paljon, et siltikään osaisi tarpeeksi? Onko vaarana, että usko omiin kykyihisi tai motivaatio hukkuu kevään aikana? Epäiletkö koko ajan itseäsi? Pelkäätkö, että menet paniikkiin ja epäonnistut pääsykokeessa?

Vaikka olisit epäonnistunut aikaisemmin, se ei tarkoita, että epäonnistuisit ensi keväänä.

Kuitenkin, jos haluat varmistaa ensi keväänä menestymisen pääsykokeessa, tulisi sinun selvittää suurimmat syyt sille, MIKSI et viime keväänä onnistunut.

Kun olet selvittänyt suurimmat esteet sinun ja unelmasi välillä, on sinun mahdollista korjata ne!

Tässä artikkelissa kerron sinulle ne 6 askelta, jotka jokaisen opiskelijan tulee ottaa, jos tavoitteena on menestyminen pääsykokeessa. 5 ensimmäistä askelta keskittyy lukuprosessiin sekä siihen, että saat sinä aikana itsestäsi parhaan mahdollisen irti. Viimeinen askel keskittyy sitten koetilanteeseen, eli kuinka voit menestyä koetilanteessa kovasta jännityksestä huolimatta.

Artikkelin luettuasi mieti, otitko viime keväänä tai aikaisemmilla hakukerroilla nuo kaikki askeleet? Onko sinulla joku tietty osa-alue, jossa sinulla olisi parantamisen varaa?

 

Haluaisitko menestyä pääsykokeessa? 6 askelta menestymiseen pääsykokeessa

 

1. TOIMIVAN LUKUSUUNNITELMAN & AIKATAULUN TEKEMINEN

 

Mistä hyvä lukusuunnitelma koostuu? Miten omaa lukemista kannattaa rytmittää tai miten omaa ajankäyttöä kannattaa suunnitella? Mikä määrä lukemista on riittävästi? Minkälainen on toimiva lukutekniikka? Miten voit varmistaa, että oikeasti sisäistät asiat? Miten pääsykoemateriaaliin kannattaa perehtyä?

Hyvin suunniteltu tavoite on jo puoliksi saavutettu, eikö vain?

Parhaimmillaan hyvä suunnitelma sekä siinä pysyminen lieventää stressiä, lisää hallinnan tunnetta sekä uskoa omaan tekemiseen.

Mutta jos jo alunperin olet epävarma opiskelutekniikastasi, lukemisen rytmittämisestä tai ajankäytöstäsi, olet luultavimmin epävarma myös koko lukuprosessin ajan sekä siellä koetilanteessa.

Kuitenkin haluan korostaa, että suunnitelma on aina VAIN suunnitelma. Hyväkään suunnitelma ei vie sinua yhtään sen lähemmäksi tavoitettasi, jos tekemisen laatu jää heikoksi.

Hyväkin suunnitelma elää lukuaikana, ja siksi tärkeämpää on nimenomaan ajankäyttösi: osaatko keskittyä oikeisiin asioihin sekä opiskella asiat oikeasti niin, että sisäistät ne, sen sijaan, että vain pintapuolisesti lukisit ne läpi tai ulkoaopettelisit asioita?

Henkinen vahvuus on tässäkin avain asemassa! Tunnista omat vahvuutesi sekä heikkoutesi ja priorisoi ajankäyttöäsi sen pohjalta.

 

2. PARHAAT RUTIINIT & SUORITUSKYVYN OPTIMOINTI

 

Kuinka jaksat puurtaa samoja asioita päivästä toiseen? Kuinka pidät huolen levon ja lukemisen välisestä tasapainosta? Kuinka pysyä energisenä ja elinvoimaisena koko lukuprosessin ajan? Mikä on paras tapa “nollata” lukuaikana? Minkälaiset rutiinit edistävät suorituskykyäsi?

Loppujen lopuksi kilpailu opiskelijoiden välillä kulminoituu jaksamiseen: kuka pystyy lyhyessä ajassa saamaan itsestä eniten irti? Kuka pystyy oppimaan eniten ja sisäistämään asiat rajallisessa ajassa?

Hyvät rutiinit eivät takaa yhdellekään opiskelupaikkaa, mutta hyvät rutiinit auttavat ehdottomasti jokaista saamaan itsestään sen parhaan mahdollisen irti! Riittävän levon saaminen, oikeanlaisten valintojen tekeminen ravitsemuksen suhteen sekä palauttava liikunta edistävät ehdottomasti oppimista sekä jaksamista.

Onko sinulla ongelmia unen kanssa? Palaudutko varmasti riittävästi niin mieleltäsi kuin fysiologisesti? Syötkö tarpeeksi tai saatko riittävästi ravintoaineita? Onko liikuntamuotosi lukuajalla sellainen, että se tukee jaksamistasi?

 

3. HALLITSE STRESSI & VÄLTÄ LOPPUUN PALAMINEN

 

Stressi on yksi pahimmista esteistäsi lukuaikanasi, ja siksi sen hallitseminen on erityisen tärkeää.

Stressi pitää sympaattista hermoston aktiivisena, heikentää vastustuskykyäsi, muistiasi, luovuuttasi sekä oppimistasi. Pahimmillaan pitkäkestoinen stressi saa vatsasi niin huonoon kuntoon, että ravintoaineet eivät pääse imeytymään enää normaalisti. Sen vaikutukset näkyvät jaksamisessasi välittömästi.

Pääsykokokeisiin lukeminen poikkeaa muusta elämästä siten, että sen aikana stressistä on todella vaikeaa päästä kokonaan pois. Se on siis fysiologisesta näkökulmasta läsnä arjessasi, halusit tai et. Siksi lukuaikana arkeen on otettava harjoituksia, jotka edistävät nimenomaan palautumista, ja lievittävät siten stressiä.

Stressin tunnistaminen voi olla lukuaikana jopa haastavaa, koska lukeminen saattaa tuntua tosi hyvälle, eikä se sinällään kaikille edes tunnu stressavalta. Silti on hyvä muistaa, että myös aktiivinen, hyvältä tuntuva tila on kropalle fysiologisesti tila, josta pitää palautua.

Suomeksi sanottuna: jaksat painaa juuri niin kauan, kuin palaudut.

Kuinka siis palautumista voi edistää lukuaikana?

On lukusia harjoituksia, joita säännöllisesti tekemällä, edistät palautumistasi. Useat hengitys- sekä rentoutumisharjoitukset aktivoivat nimenomaan parasympaattista hermostoa, joka siis suomeksi sanottuna rauhoittaa mieltä sekä lieventää stressiä.

 

4. KESTÄVÄ MOTIVAATIO & MERKITYKSELLINEN LUKEMINEN

 

Kuinka säilyttää lukuilo läpi kevään? Kuinka tehdä lukemisesta merkityksellistä? Kuinka ylläpitää kestävää motivaatiota sekä miten kannattaa toimia silloin, kun motivaatio hukkuu?

Motivaatio on avainasemassa silloin, kun puhutaan pääsykokeissa menestymisestä.

Meistä jokaiselle tulee niitä päiviä ja hetkiä, kun kirjaan tarttuminen ei kiinnosta. Mieli harhailee ja erilaiset ärsykkeet huutavat puoleensa. Sinusta saattaa tuntua, että kaikki muu tekeminen tuntuu mielekkäämmältä, kuin lukeminen.

Mutta noissakin hetkissä on todella paljon voimaa, kun niihin osaa suhtautua oikein: ymmärrys siitä, että tuo on todella yleistä ja käy monelle, saattaa helpottaa jo heti. Jos noina hetkinä pystyt oikeiden harjoitusten avulla saamaan itsestäsi niskasta kiinni, sinulle tulee heti erityinen tunne: tein nyt jotain sellaista, mihin moni ei olisi pystynyt!

Mitä merkityksellisemmäksi lukemisen koet, sitä motivoituneempi olet luonnostaan. Kun sinulle on kristallin kirkkaana selvää, miksi puurrat samoja asioita päivästä toiseen, hukkuu motivaatio huomattavasti harvemmin.

 

5. KASVA VOITTAJAKSI

 

Kuinka saada lisää itseluottamusta sekä uskoa omiin kykyihin? Kuinka voi oppia luottamaan omaan tekemiseen sekä siihen, että se riittää? Entä kuinka pysyä positiivisena läpi kevään? Tai kuinka kääntää vastoinkäymiset voitoksi?

En haluaisi laittaa askeleita tärkeysjärjestykseen, sillä niinkuin sanoin: kaikki sinun on otettava, jos haluat menestyä pääsykokeessa.

Mutta silti väitän, että henkinen vahvuus on se tekijä, joka erottaa epäonnistujan voittajasta. Henkinen vahvuus on se viimeinen silaus, millä saat itsestäsi kaikista eniten irti! Kun olet henkisesti vahva, jaksat enemmän, pystyt menemään enemmän sinne kuuluisalle epämukavuusalueelle, osaat kääntää negativiset tunteet sekä vastoinkäymiset voitoksi, olet itsevarmempi, positiivisempi sekä uskot oikeasti mahdollisuuksiisi menestyä.

Haluatko siis menestyä pääsykokeessa?

Kasva henkisesti vahvemmaksi.

Henkinen vahvuus ei ole vain synnynnäinen ominaisuus, joka joko sinulla on tai sitten ei ole. Sitäkin VOI ja PYSTYY harjoittelemaan! Ja sinulla on useampi kuukausi aikaa nyt treenata sitä.

Mielesi voi olla pahin vihollisesi sekä esteesi sille, että et ikinä saavuta unelmaasi. Mutta oikein käytettyvä, se voi olla paras voimavarasi ja nimenomaan avain menestykselle!

 

6. VARMISTA MENESTYMINEN KOETILANTEESSA

 

Yksi suurimmista syistä sille, miksi kaikkensa antaneet opiskelijat eivät lopulta saavuta unelmaansa on epäonnistuminen koetilanteessa. Huono valmistautuminen tai liian kova jännitys voi aiheuttaa sen, että koetilanteessa mennään lukkoon tai sitä ei vain oteta riittävän vakavissaan.

Koetilanteeseen tulee valmistautua samalla lailla, kun huippu-urheilija valmistautuu kauden tärkeimpään kisaan. This is it!

Mutta onko sinulla tiedossa, mitä kaikkia keinoja sinulla olisi käytettävissä, jotta pystyisit valmistautumaan koetilanteeseen niin, että voit mennä siihen rentona, rauhallisin mielin sekä parhaassa mahdollisessa moodissasi, ja näin jopa varmistaa menestymisen koetilanteessa?

Tiedätkö, miten voit päästä flow-tilaan? Tai tiedätkö, Kuinka päästä eroon koejännityksestä? Kuinka painetta sekä omia tunteitaan voi hallita koetilanteessa? Kuinka kohdata pelko epäonnistumisesta? Kuinka koetilanteeseen kannattaa valmistautua? Kuinka vahvistaa tunnetta siitä, että sisäänpääsy ON mahdollista?

Tämän, ja kaikki aikaisemmat askeleet, tulen opettamaan sinulle Henkisesti Vahvemmaksi Verkkokurssilla!

Henkisesti Vahvemmaksi Verkkokurssi starttaa 18.11.2018, ja se on suunniteltu niin, että pystyt saamaan itsestäsi parhaan mahdollisen irti koko lukuprosessin ajan sekä oikeasti varmistamaan menetymisen myös jännittävässä koetilanteessa.

Katso alla oleva video sekä LUE TÄÄLTÄ LISÄÄ, mitä kaikkea voit oppia osallistumalla kurssille.

Tuntuuko sinusta, että elämäsi junnaa paikallaan ja haluaisit vihdoin päästä siinä eteenpäin?

Haluaisitko vihdoin menestyä pääsykokeessa?

Sinusta saattaa tuntua nyt, että olet ahdingossa, etkä pääse millään eteenpäin. Vaikka yksin et ole ehkä onnistunut, niin yhdessä onnistumme! Tämän kurssin avulla et vain nosta roimasti todennäköisyyttä sille, että menestyt pääsykokeessa. Tulet oppimaan paljon sellaista, josta on sinulle varmasti hyötyä myös tulevaisuudessa.

Päätä, että tästä lukuvuodesta tulee elämäsi käännekohta. Päätä, että tänä vuonna näytät sekä itsellesi että muille, kuinka kasvetaan VOITTAJAKSI!

LUE TÄÄLTÄ LISÄÄ KURSSISTA ja liity muiden upeiden kurssilaisten joukkoon varmistamaan, että SINÄKIN menestyt ensi vuonna pääsykokeessa!

Nähdään kurssilla!

Fueling your potential
I.S.