Miten Saada Lisää Energiaa? 3 Tapaa Päästä Väsymyksestä Eroon!

Oletko jatkuvasti vähän väsynyt tai päiväunien tarpeessa? Mietitkö aina välillä, että miten jotkut ihmiset voivatkaan olla niin energisia? Miten saada lisää energiaa arkeen?

Elätkö jatkuvassa väsymyksessä ja sumussa?

Toki jos energiatasosi ovat romahtaneet yhtäkkiä, suosittelen lukemaan myös artikkelini:

 

”Voiko Nuorikin Uupua? 3 Hälyttävää Merkkiä”

 

Mutta aina ei tarvitse olla uupunut, käynyt läpi ”burn outtia” tai treenannut itseään ylikuntoon, vaikka ei tuntisikaan itseään energiseksi ja elinvoimaiseksi.

Saatat mielestäsi jopa noudattaa terveellisiä elämäntapoja. Mutta jos väsymys on päivittäistä, ja vaikka olisitkin kärsinyt siitä jo vuosia, haluan kertoa sinulle jotain: se ei ole normaalia!

Ja tekstini tarkoitus ei ole tietenkään tuomita sinua epäonnistuneeksi tai epänormaaliksi, vaan saada sinut oivaltamaan, että tuosta väsymyksestä on myös mahdollista päästä eroon!

Päivän selväähän on, että joku päivittäisissä tavoissasi mättää, jos koet itsesi koko ajan väsyneeksi.

Itse olen kantapään kautta oppinut, että tietynlainen tasapaino elämässä on oltava, että voisi oikeasti olla oma itsensä. Se energinen ja elinvoimainen Iida, joka parhaimmillani olen.

Mutta jos joku peruspilareista ei ole kunnossa, en luultavasti ole täysin oma itseni. Vaikka kuinka rakastaisin sitä, mitä teen, en vain yksinkertaisesti voi hyvin, jos en pääse urheilemaan tai syö terveellisesti.

Se tuli kyllä viimeisen 10 kk aikana opittua.

Toisaalta sitä edeltänyt jakso opetti, että vaikka treenaisin ja söisin kuinka hyvin, ja olisin fyysisesti elämäni kunnossa, tietty melankolisuus ja ahdistus olivat osa arkeani, koska olin viemässä uraani väärään suuntaan.

Sinun pitää muistaa siis pitää huolta sekä fyysisestä että henkisestä hyvinvoinnistasi, jos haluat maksimoida hyvinvointisi.

Ja yleensä kun voit hyvin, olet myös tyytyväisempi elämääsi.

Kuitenkin, jos sinulta on jäänyt lukematta artikkeli ”PARAS VERSIO ITSESTÄSI”, suosittelen aloittamaan siitä.

Tässä artikkelissa tulen auttamaan saamaan sinulle lisää energiaa ja elinvoimaa arkeen fiilaamalla sitä fyysistä puolta kuntoon!

 

Haluaisitko lisää energiaa arkeen? 3 Tapaa päästä väsymyksestä eroon!

 

1. Saatko energiaa oikeista lähteistä?

Kuulen todella usein, kuinka väsymykseen liittyvää ongelmaa ratkaistaan kaloripitoisen ruoan avulla. Ymmärrän toki, että ajatustasolla se saattaa kuulostaa, että mitä enemmän kaloreita ravinnossa on, sitä enemmän se antaa energiaa.

Usein tilanne on kuitenkin juuri päinvastainen.

Mitä enemmän pumppaat itseesi kaloreita, sitä enemmän kropallasi on sulateltavaa. Ja itse ruoansulatusprosessi imee sinusta aika mukavasti energiaa.

Ei ihme, että kasvisruokavalioon siirtyneet hehkuttavat sitä, kuinka ovat saaneet siitä lisää energiaa!

Kyllähän se vihersmoothie on helpompi sulatella, kuin naudan sisäfilepihvi.

Tarvitseeko sinun siis muuttua vegaaniksi, jos haluat lisää energiaa arkeen?

Ei onneksi. (Vaikka ei siinä tietysti mitään vikaa ole. Tarkoitan, että onneksi on muitakin tapoja)

Haluan vain, että alat paremmin ymmärtää, mitkä ruoka-aineet antavat sinulle energiaa, ja mitkä toisaalta saavat sinut väsyneeksi.

Ja vielä toisena huomiona, että riippumatta siitä, mitä sinne suuhusi laitat, on sillä annoskoolla väliä.

Jos heti ruokailun jälkeen sinua siis väsyttää, olet joko syönyt jotain sopimatonta tai sitten yksinkertaisesti kerralla liikaa.

Ainakin itsellä (ja kuulemma kohtailaisen monella) pitkäkestoiset hiilarit väsyttävät, ja siksi ainakin omalla kohdallani ajoitan suurimman osan niistä iltaan. Silloin pieni väsymys ei haittaa ollenkaan!

Päivällä optimaalisempaa on silti olla skarppina, joten pääosan hiilihydraateista syön silloin kasviksista, marjoista tai hedelmistä. Kuitenkin pieni määrä esimerkiksi bataattia lounaalla tai kaurahiutaleita smoothiessa ennen illan treeniä auttaa minua jaksamaan.

Mitkä ruoka-aineet ovat sitten sopivia?

Vastaus on, se on hyvin yksilöllistä.

Jos minulle eivät sovi maitotuotteet, saattavat ne silti sopia sinulle.

Mutta toisaalta vaikka sinulle viisi vuotta sitten sopivat maitotuotteet, se ei silti tarkoita, että ne sopisivat vielä tänä päivänä.

Siksi oman kehon tunteminen on äärimmäisen tärkeää.

Jos siis syöt päivittäiset kalorisi pääosin raaka-aineista, joista saat kaloreiden lisäksi myös vitamiineja sekä muita ravintoaineita, menee sinulla luultavasti kohtalaisen hyvin ravitsemuksen suhteen.

Jos taas suurin osa kaloreistasi tulee ruoka-aineista, joissa on hyvin vähän vitamiineja, kivennäis- tai hivenaineita, kärsit luultavasi monenlaisista puutostiloista. Tai olet saattanut kärsiä jo vuosia.

Ja yksi suuri oire näistä onkin väsymys.

Tämän vuoksi sitä energiaa kannattaa yrittää saada mieluummin smoothieista, salaateista tai mistä ikinä niitä vitamiineja haluatkin ottaa, sen sijaan, että ”täyttäisit” itsesi käytännössä pelkällä energialla.

Lue lisää aiheesta: Lisäravinteet – Lumetta, Lääkettä Vai Pelkkää Huuhaata?

 

2. Pidä huolta suolesi hyvinvoinnista

Ei ihme, että suolen hyvinvoinnista on puhuttu viime vuosina paljon.

Tai että sen hyvinvoimattomuuteen on oikeasti herätty.

Onhan niitä mediaseksikkäämpiäkin aiheita, joista voisi puhua, mutta vatsavaivaisena en voi jättää tätä osa-aluetta huomioimatta.

Mistä voit tietää, että vatsasi tai suolesi ei voi hyvin?

Jos vatsasi on säännöllisesti kipeä tai turvonnut ja käyt WC:ssä useammin (tai harvemmin) kuin laki sallii, on vatsasi toiminnassa ehdottomasti parannettavaa.

Jos siis suolesi on ärtynyt tai ärtyy helposti, tulee sinun ehdottomasti kiinnittää huomiota siihen, mitä sinne suuhusi laitat.

Suolesi hyvinvoinnilla on suora yhteys energiatasoihisi, mutta sen lisäksi se voi pitkittyessään altistaa sinut huomattavasti vaarallisemmillekin sairauksille, kuin krooniselle väsymykselle.

Jos syöt aina kiireellä, ja pureskelet ruokasi huonosti, syöt ruoka-aineita, jotka keräävät ilmaa suoleesi saatat ärsyttää suoltasi ihan suotta.

Lisäksi stressi sekä rasvainen ruoka saavat sen herkälle.

Itsellä oireita on helpottanut tietysti puhdas ruokavalio, mutta lisäksi suoliston kuntoa edistävät päivittäinen probioottien syöminen, kiirettömyyden pitäminen arjessa sekä tiettyjen ruoka-aineiden välttäminen. (Itselle eivät sovi maitotuotteet, viljat eikä sokeri ainakaan päivittäisessä käytössä)

Muista, että jos esimerkiksi olet kovan stressin vuoksi saanut suolesi herkälle, olisi silloin hyvä kieltäytyä kokonaan ainakin kolmeksi kuukaudeksi ruoka-aineista, jotka rasittavat sitä, jotta sillä on oikeasti mahdollisuus ”parantua”.

Yleisesti juuri maitotuotteet ja FOODMAP-hiilihydraatit eivät sovi ärtyneeksi päässeelle suolelle.

 

3. Uskallatko vaihtaa myös vapaalle?

Oikeanlainen ravitsemus auttaa siis siinä, ettei energiatasoihisi tulisi negatiivisia piikkejä vääränlaisen ruoan tai ylensyönnin vuoksi.

Toisaalta riittävä määrä ravintoaineita voi antaa sinulle parhaimmillaan niin paljon energiaa, että et malta pysyä edes housuissasi.

Itse asiassa itselle on juuri käynyt näin. Olen kevään ja alkukesän aikana puhunut lievästä uupumuksesta ja väsymyksestä sosiaalisessa mediassa, ja olenkin löytänyt siihen vihdoin ratkaisun.

Tästä tulen varmasti kertomaan sinulle lisää myöhemmin.

Mutta kaikki tuo ravitsemuksella fiilattu olo on tietyllä tapaa hukkaan heitettyä työtä, jos et pidä huolta levosta.

Niin naurettavalta kuin se kuulostaakin, mutta edelleen ihmisiltä joudutaan kysymään: nukutko sinä tarpeeksi? Tai onko unesi ollut riittävän laadukasta?

Aina silloin tällöin itselle osuu liskodiskoöitä, jolloin uni jää todellakin vajaaksi. Ja minkälainen olo on seuraavana pääivänä?

Sanomattakin surkea.

Koko ajan on sumuinen olo, väsyttää, tekee mieli herkkuja eikä keskittymiskyvystä ole tietoakaan. En voisi kuvitellakaan, minkälaista elämäni olisi, jos oloni olisi tuollainen joka päivä!

Nukutko siis oikeasti tarpeeksi aja riittävän laadukkaasti?

Itsellä unen tarve on 8-9 tunnin yöuni on välttämättömyys, ajoittain nukun jopa 10-11 tuntia.

Jos siis koet olevasi väsynyt, haastan sinut priorisoimaan untasi koko seuraavan viikon, ja katso onko sillä vaikutusta oloosi. Sen jälkeen voit lähteä tekemään mahdollisia muutoksia ruokavalioosi.

Lue lisää aiheesta: Hyvinvoinnin Peruspilarit – Mihin Ruokavalion On Hyvä Perustua?

Herättikö artikkeli sinussa mitään ajatuksia? Oletko ikinä kokenut väsymystä ja onnistunut kääntämään olon jollain konstilla energiseksi?

Kommentoi alas rohkeasti!