Voiko Nuorikin Uupua? 3 Hälyttävää Merkkiä!

Kuinka vanha täytyy olla, että voi kokea burnoutin? Voiko nuorikin uupua?

Miksi tasapainon löytäminen elämään on niin pirun vaikeaa? Tuntuuko sinustakin ristiriitaiselta se, kuinka tavoitteellinen elämä, kouluttautuminen ja työelämässä tai harrastuksessa pärjääminen tuo ihan älyttömästi virtaa ja elämäniloa, mutta silti se voi jopa pahimmillaan viedä elämänilon?

Palo menestyä saa sinut varmasti puskemaan rajojasi. Mutta en ihmettele, että varsinkin korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa on nousevana trendinä ollut henkinen väsyminen. Kyllä, nuorikin voi uupua.

Nuorena on ensin paine kouluun pääsemisestä, sitten koulussa stressi taloudellisesta pärjäämisestä, työpaikka saattaa vaihtua kohtalaisen usein, tentteihin lukeminen verottaa yöunia ja jatkuva uuden oppiminen kuormittaa aivojamme.

Ei ihme, jos välillä vähän väsyttää. Kuitenkin se, mikä tekee uupumuksesta niin älyttömän salakavalaa, on se, että se saattaa iskeä kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Mutta se ei valitettavasti lähde yhtä nopeasti pois.

Silti, vaikka uupumus saattaa iskeä yhtäkkiä, ei se silti ole syntynyt hetkessä. Luultavasi kehosi on hälyttänyt siitä jo pitkään, mutta kuka sitä enää nykyajan kiireessä ehtii kuuntelemaan oman kehon varoitusmerkkejä? Voit pitää itsestäsi, vaikka kuinka hyvää huolta fyysisesti, mutta jos mielesi pääsee ylikuormittumaan, ei kehosi palaudukaan enää samalla tavalla.

On äärimmäisen tärkeää kuunnella ja kunnioittaa omia voimavaroja. Uupumuksen hyväksymisestä vaikeampaa voi tehdä se, että vertaat omaa jaksamistasi hyvin paljon aikaisempaan. Miten tämä työmäärä voisi muka olla liikaa, jos jaksoin sen myös viime vuonna?

Mutta valitettavasti asiat eivät ole niin yksinkertaisia. Tämän vuoden uupumuksesi voi olla jopa seurausta aikaisemmasta uurastuksesta, mutta se on ”puhjennut” vasta myöhemmin.

Uupumus voi valitettavasti puhjeta myös aikoina, kun periaatteessa kaikki olisi hyvin. Se tekee sen hyväksymisestä entistä haastavampaa.

Ja jos sinulla on yhtään urheilutaustaa, saatat tehdä yhden pahan virheen tässä tapauksessa: jos aikaisemmin kovatehoinen ja intensiivinen treenaaminen on pitänyt pääkoppasi kunnossa, se ei valitettavasti ole paras lääke uupumukseen.

Se saattaa jopa pahentaa sitä.

Ja juuri sen vuoksi uupumuksen myöntäminen itselle (kyllä, se taitaa olla se vaikein vaihe) on äärimmäisen tärkeää! Usein myös unohdetaan, että odottamattomat stressireaktiot ja muutokset vaikuttavat aina elämäämme ja jaksamiseemme, vaikka emme sitä haluaisikaan myöntää itsellemme.

Oletko muuttanut tämän vuoden aikana uudelle paikkakunnalle? Oletko aloittanut uudessa työpaikassa tai alkanut opiskella? Onko parisuhdetilanteesi yhtäkkiä muuttunut? Onko läheisesi sairastanut yllättäen?

Kaikki nämä vaikuttavat sinuun, ja työn, urheilun tai alkoholin käytön lisääminen asioiden unohtamiseksi toimii valitettavan harvoin. Jotta uupumuksesta paranee, tulee siihen jokaisen löytää sopiva lääke.

Tässä artikkelissa kerron sinulle 3 hälyttävää merkkiä, joiden avulla voit tunnistaa, oletko mahdollisesti uupunut.

 

Voiko Nuorikin Uupua? 3 Hälyttävää Merkkiä

 

1. Tuntuu, kuin eläisit sumussa.

Onko sinusta tuntunut viime aikoina, että mikään uni ei tunnu riittävän? Oletko herännyt useita aamuja putkeen toivoen, että olisi jo ilta, jotta saisit käydä jo nukkumaan?

Vireyteen aamulla vaikuttaa tietysti nukutut tunnit ja unen laatu noina tunteina, mutta jos yli kymmenen tunnin yöunien jälkeen olet jatkuvasti väsynyt, kannattaa asiaan perehtyä hieman tarkemmin.

Jos ylipäätään päivän aikana fiiliksesi on hyvin melankolinen, ja tuntuu, että suoritat elämääsi vain sumussa, saatat olla uupunut. Toki rankempina viikkoina unen tarve kasvaa, joten pientä väsymystä on turha heti huolestua.

Priorisoi nukkumistasi seuraavat pari viikkoa menemällä viimeistään 22-23 välillä nukkumaan, syömällä riittävästi laadukasta magnesiumia sekä lukemalla kirjaa ennen nukkumaan menoa kännykän tai Netflixin katsomisen sijaan.

Jos sumuisuus ja väsymys jatkuvat tästäkin huolimatta, ja syöt mielestäsi riittävästi kaikkia ravintoaineita, saatat olla uupunut.

 

2. Et hallitse tunteitasi normaaliin tapaan

Uupumus ja stressi saavat tunteesi pinnalle ja olet silloin yksinkertaisesi herkemmällä päällä.

Uupuneena saatat suuttua läheisillesi mitä naurettavimmista syistä, ja jopa niin, että et osaa edes selittää jälkeenpäin suuttumisesi todellista syytä.

Oletko ikinä sanonut jotain läheisellesi kiivastuneena, ja sitten jälkeenpäin jopa hieman hävennyt tilannetta, koska olet ymmärtänyt suuttuneesi ihan ilman syytä? Tiedän tunteen, se on todella hämmentävää.

Toki erilaiset tunnelukot saattavat saada sinut toimimaan samalla tavalla, mutta jos tuo toistuu lyhyen ajan sisällä useasti, kannattaa pysähtyä hetkeksi. Mistä ylen paattinen tunteellisuus ja niiden hallitsemattomuus saattaisi johtua?

 

3. Et ole oma itsesi

Mitä paremmin tunnet itsesi, sitä helpompi uupumus on tunnistaa.

Jos tiedät olevasi naurava, positiivinen ja energinen, ja yhtäkkiä olet ihan päinvastainen ilman mitään loogista syytä, saatat olla ainakin hieman uupunut. Silti jostain kumman syystä edellä mainittu on erittäin vaikea huomata käytännössä.

Sitä saattaa mennä useita viikkojakin autopilotilla hieman melankolisessa olossa, kunnes yhtäkkiä tajuat, että mikä ihme minua vaivaa?

Miksi ajattelen koko ajan negatiivisesti ja suuni on mutrussa? Miksi en ole nauranut hetkeen? Miksi kaikki, mitä ihmiset ympärilläni sanovat ärsyttää?

Uupumisen myöntäminen itselle on niin älyttömän vaikeaa. Kai se on osa suomalaista sisua, että ei voi myöntää itselle tai muille olleensa heikko.

Vaikka heikkoutta se ei todellakaan ole! Tottakai sinä uuvut, jos teet kovasti töitä ja kohdallesi osuu vielä vastoinkäyminen jos toinen. Tottakai sinä uuvut, jos syystä tai toisesta et ole ehtinyt pitämään omasta hyvinvoinnistasi huolta.

Mutta jos haluat osoittaa olevasi vahva, sinun tulee myöntää itsellesi, että uupumus voi osua myös sinun kohdallesi. Ja silloin lepo ja rauhoittuminen ovat ainoat oikeat ratkaisut. Ja mitä pidemmän aikaa olet ollut uuvuksissa, sitä kauemmin sinulla kestää parantua siitä.

Kunnioita siis voimavarojasi, ja tunnista hälytysmerkit ajoissa.

Fueling your potential. I.S.

Lue lisää aiheesta:

Riittämättömyys – Kuinka Siitä Vo Päästä Eroon?

Oletko Tiedostamattsi Negatiivinen? 3 Tapaa Päästä Siitä Eroon!

Motivaatio Hukassa? Näin Löydät Kadonneen Motivaatiosi!