4 Syytä, Miksi Elämäntapamuutos Epäonnistui Taas Kerran

Kuinka monta kertaa olet yrittänyt elämäntapamuutosta? Ja kuinka monta kertaa se on jäänyt yrittämiseksi?

Miksi ihmeessä hyvien elämäntapojen noudattaminen on niin älyttömän vaikeaa?

Miksi elämäntapamuutos epäonnistui taas kerran?

Elämäntapamuutos on tavoite siinä, missä muutkin, minkä vuoksi samat lainalaisuudet pätevät tässäkin.

Meistä jokainen osaa kyllä hetkellisesti muuttaa omia päivittäisiä tapojaan, mutta miksi ihmeessä niistä ei saada kuitenkaan tehtyä pysyviä? Minkä vuoksi niin moni palaa vanhoihin (jo huonoksi todettuihin) tapoihin heti, kun asiat muuttuvat vähän hankalammaksi?

Haluatko tietää, miksi elämäntapamuutoksesi on epäonnistunut liian monta kertaa?

Tässä artikkelissa kerron sinulle 4 syytä, joiden vuoksi olet epäonnistunut, sekä miten pystyt korjaamaan ne!

 

4 Syytä, miksi elämäntapamuutos epäonnistui taas kerran

 

1. Et ole varma, miksi olet lähtenyt tavoittelemaan elämäntapamuutosta

Yksi suuri syy sille, miksi moni tavoite epäonnistuu, on se, että ei tiedetä, miksi siihen ollaan alun perin ryhdytty. Jos päätit aloittaa dieetin, koska kuvittelit -5kg tekevän sinut onnellisemmaksi, et luultavasti saavuttanut kumpaakaan: onnellisuutta tai viiden kilon kevennystä.

Tai toisessa tapauksessa sait tuon viisi kiloa pois helposti, mutta yhtä helposti se tuli sitten takaisin.

AINA, jos haluat saada aikaan muutosta, tulee sinun selvittää itsellesi, MIKSI tuota muutosta edes haluat.

Minkä vuoksi tämä on niin tärkeää?

Ruokailutottumuksien muuttaminen on yksi hankalimmista muutoksista. Et mieti syömisiäsi aina silloin tällöin, vaan useita kertoja päivässä. Ja jos siitä puuttuu rutiini, etkä osaa tehdä hyviä valintoja automaattisesti, tulee sinulla olla selvillä MIKSI haluat aina tehdä sen hyvän valinnan.

Sen hyvän pienen valinnan, joka pitkässä juoksussa useiden toistojen jälkeen johtaa siihen haluttuun päämäärään.

Koska aina olosuhteet tuolle valinnalle eivät tule olemaan optimaaliset. Aina sinulla ei ole eväät pakattuna valmiiksi, joten tahdonvoimaasi tullaan punnitsemaan.

Mistä se voima tai tahto tulee siihen, että tulet tekemään sen hyvän valinnan myös silloin, kun esimerkiksi matkustat, olet lomalla, vietät aikaa puolisosi tai ystäviesi kanssa tai olet juhlissa, joissa on tarjoilua yllin kyllin?

Vastaus ei ole tahdonvoima, vaan ymmärrys siitä, MIKSI olet alun perin ryhtynyt tavoittelemaan elämäntapamuutosta. Kun olet lähtenyt tavoittelemaan muutosta oikeista syistä, tulee tietoisen päätöksenteon tekemisestä huomattavasti helpompaa.

Ja mitä useammin teet tiedostetusti sen hyvän valinnan, alat huomaamatta myös tiedostamatta tekemään niitä hyviä valintoja.

Mikä ero on päätöksenteolla ja valinnoilla? Teemme tietoisesti päätöksiä, mutta teemme myös tiedostamatta valintoja päivän mittaan. Mistä nuo tiedostamattomat valinnat tulevat?

Miksi joku toinen henkilö valitsee tiedostamatta paremmin, kuin joku toinen henkilö?

Tässä kohtaa esiin astuu neurologia. Ja kun ymmärrät, kuinka nuo käyttäytymismallit muodostuvat, pystyt myös muuttamaan niitä optimaalisempaan suuntaan!

Nukutko huonosti? Kun ymmärrät, mitkä asiat päivän mittaan vaikuttavat nukahtamiseen sekä unen laatuun, pystyt alkaa muuttaa tapojasi sen mukaan.

Sama pätee ravitsemuksen suhteen. Kun ymmärrät, minkälainen vaikutus tietyillä ruoka-aineilla on esimerkiksi hormonitasapainoosi, ja sitä kautta kokonaishyvinvointiisi, on oikeiden valintojen tekeminen helpompaa.

 

Lue lisää: Motivaatio hukassa? Näin löydät kadonneen motivaatiosi!

2. Et osannut sopeutua muutoksiin arjessa

Ruokavalion noudattaminen on kohtalaisen helppoa, jos olet ostanut ohjelman, jossa syöt samaa ruokaa joka päivä. Siinä tapauksessa riittää, että suunnittelet viikon ruoat etukäteen, kokkaat ne valmiiksi ja sitten vain syöt viikon mittaan nuo ”mealprepatut” ateriat.

Entä sama käytännössä? Ei ihan niin toimivaa.

Monelle henkilölle samojen ruokien syöminen päivästä toiseen ei houkuta. Jo muutaman viikon jälkeen vanhoihin ruokailutottumuksiin noudattaminen saattaa houkutella oikeastaan enemmän.

Onneksi tietysti tarjolla on nykyään monipuolisiakin ruokavalioita, joihin ei kyllästy niin helpolla. Kuitenkin tiettyihin aterioihin kyllästyminen on harvoin pääsyynä sille, että elämäntapamuutos meni mönkään.

Yleensä dieettiä noudattaessa erilaiset tilanteet, jotka rikkovat arkirutiinejasi, kuten ulkona syöminen, uudessa paikassa asuminen, matkustelu tai juhliminen, aiheuttavat pään vaivaa.

Noissa tilanteissa ruokavalion noudattaminen voi tuntua vaikealta, ja silloin dieettiä rikottaessa tulee olo, että olet epäonnistunut. Ja sen jälkeen saatat huomaamatta alkaa syödä ensin hieman ohi ruokavalion, ja lopulta päädytkin TAAS samoihin ruokailutottumuksiin, kuin enne tuota dieettiä.

Kuulostaako tutulta?

On lukuisia syitä, miksi noin yleensäkin pääsee käymään, mutta niistä yleisimmät ovat mielestäni seuraavat:

a) Sinulta puuttuu tietotaitoa ravitsemukseen liittyen, minkä vuoksi tuollaista valmiiksi paketoitua ruokavaliota on vaikea soveltaa. Esimerkiksi niissä tilanteissa, kun syöt ruokavalion ohitse, et osaa hahmottaa, minkälainen vaikutus sillä on päivän / viikon muihin syömisiin.
b) Saatat saada valmiista dieetistä hyvän alkupotkun muutokselle, mutta 12 viikon dieetin jälkeen et ehkä tiedä, miten siitä eteenpäin kuuluu jatkaa. Ja näin arkeasi varjostaa koko ajan pelko siitä, että lihot.

Mielestäni kaikista yksinkertaisin ratkaisu kaikille edellä mainituille ongelmille on makrojen laskeminen. Ehdoton suosikkityökaluni tähän on MyFitnessPalin appi puhelimessa, jonka avulla makrojen seuraaminen on vaivatonta ja helppoa.

Miten makrojen laskeminen sitten auttaa ratkaisemaan noita edellä mainittuja ongelmia?

Kun sinulla on päivässä käytettävissä tietty määrä hiilihydraatteja, proteiineja sekä rasvoja, et ole sidottu mihinkään tiettyyn ruokavalioon. Ei ole väärin aloittaa aamuasi brunssilla tai lopettaa iltaa lasilliseen punaviiniä, jos ne mahtuvat päivän kaloreihisi.

Kehosi myös rakastaa säännöllisyyttä ja rutiineja, jolloin esimerkiksi painonhallinta helpottuu huomattavasti makroja seuraamalla.

Jos haluat kuulla lisää vinkkejä ruokavalioon ja ravitsemukseen liittyen, suosittelen liittymään sähköpostilistalleni etusivun yhteydenottolomakkeella.

Lanseeraan elokuussa viikkokirjeen, jonka jälkeen sinun on mahdollista saada joka viikko minulta sisäpiirille tarkoitettuja parhaita vinkkejä sekä tarjouksia!

 

3. Uskalla rikkoa kaavaa

Kyseenalaistatko helposti ympärilläsi tapahtuvia asioita tai auktoriteettien mielipiteitä, vai toimitko niiden mukaan?

On paljon tapoja ja käyttäytymismalleja, joita sinäkin teet tiedostamatta vain, koska ”niin kuuluu toimia” tai koska pelkäisit saavasi paheksuvia katseita.

 

Onko väärin kieltäytyä lounaasta kollegoiden kanssa ulkona, koska syöt mieluummin omat evääsi?

Onko väärin kieltäytyä herkuista sukujuhlissa?

Onko väärin pyytää omaa äitiä tai isovanhempia muuttamaan tarjoiltavat ruoat sellaisiksi, että pystyt syömään niitä hyvällä omalla tunnolla?

Onko väärin pyytää ravintolassa kokkia tekemään sinulle kokonaan yksilöllisen annoksen, jota ei edes löydy listalta?

Onko väärin kieltäytyä alkoholista juhlissa?

Onko väärin katsoa netflixia ilman, että syö samaan aikaan?

 

Sinulla saattaa olla mielikuva, että vain tietyllä tavalla käyttäytyminen on hyväksyttävää. Mielestäni kohteliailla käytöstavoilla pääset jo hyvin pitkälle, joten on turha pelätä muiden mielenpahoittamista sen vuoksi, että pidät huolta omasta hyvinvoinnistasi.

Et kai oikeasti voi pahoittaa kenenkään mieltä sen vuoksi, että päätät itse, mitä laitat suustasi alas?

Toisaalta normien rikkominen tarkoittaa myös sinun omaa käyttäytymistäsi silloin, kun kukaan muu ei ole katsomassa. Saatat toimia hyvinkin vaistomaisesti juuri sillä tavalla, kun sinun vanhempasi ovat joskus opettaneet, etkä ole ikinä kyseenalaistanut heidän toimintatapojaan.

Saatat esimerkiksi viikonloppuisin syödä karkkia vain siitä syystä, että kotonasi oli aina joka lauantai ”karkkipäivä”. Tai saatat katsoa televisiota ennen nukkumaanmenoa, koska kotonasi aina tehtiin niin.

Normeja rikkoaksesi sinun tulee olla hyvin tietoinen kaikesta tekemisestäsi. Jos et osaa vastata miksi teet jotain niin kuin teet, se ei välttämättä ole kovin hyödyllinen tapa.

Muista, että elämäntapamuutoksen onnistumiseen liittyvät kaikki päivittäiset tapasi, ei vain ne ruokavalioon liittyvät!

 

Lue lisää aiheesta: Junnaako Elämäsi Paikallaan? Näin Selätät Tekosyyt!

 

4. Et ollut riittävän vahva henkisesti

Mitä tekemistä henkisellä vahvuudella on elämäntapamuutoksen kanssa?

Tapojen muuttaminen on hankalaa, tiedän. Ja tapojen muuttaminen pysyvästi on vieläkin hankalampaa. Mutta niiden muuttaminen optimaalisempaan ON sen arvoista. JOKA KERTA!

Pienikin muutos arjessa, joka saa sinut elinvoimaisemmaksi, energisemmäksi sekä optimistisemmaksi tulevaisuutesi suhteen on jo askel parempaan.

Ja henkinen vahvuus astuu tässä esiin. Muutos kohti sitä parempaa versiota sinusta TULEE sisältämään hetkiä, jolloin olet turhautunut, et usko enää itseesi tai haluaisit vain lopettaa. Se, miten sinä itse henkisesti tulet valmistautumaan vastaamaan noihin tilanteisiin, määrittää, kuinka vahva olet.

Luovutatko heti, kun vaikeudet alkavat? Vai oletko valmis etsimään keinot selvitä vaikeuksista huolimatta?

Henkinen vahvuus on myös laajempaa ymmärrystä siitä, että omalla tekemisellään pystyy vaikuttamaan siihen, minkälaiseksi oma tulevaisuus muokkautuu.

Jos haluat saavuttaa jotain uutta ja erilaista tulevaisuudessa, sinun tulee alkaa tehdä asioita eri lailla.

Joskus pelkästään tuo ajatus riittää motivoimaan sinut elämäntapamuutokseen – sekä onnistumaan siinä!

 

Lue lisää aiheesta: Haluatko Päästä Tavoitteeseen? 7 Asiaa, Jotka Sinun Tulee Tietää!