Etkö Saa Mitään Aikaiseksi? 5 Vinkkiä Ajanhallintaan!

Oletko aina haaveillut salaa siitä, että sinun ei tarvitsisi ahdistua täydestä kalenterista?

Huomaatko viikko toisensa jälkeen, että osaat kyllä kiitettävän hyvin täyttää sen kalenterin, mutta tehtävien laatu on kaukana tasostasi tai sitten ne jäävät jopa puolitiehen.

Etkö saa mitään aikaiseksi? Jos tunsit piston sydämessäsi, tämä artikkeli on tarkoitettu juuri sinulle!

 

Miksi joku muu saa niin paljon enemmän aikaan kuin toinen?

 

Ajanhallinnan merkitys korostuu nykyajan hektisessä maailmassa.

Moni tuntuu elävän kovassa kiireessä, kuitenkin ilman selkeää päämäärää.

Kiireen tuntu saattaa lisätä tunnetta siitä, että on saanut paljon aikaiseksi. Kuitenkin pysähtymällä hetkeksi sinäkin saattaisit huomata, teetkö koko ajan töitä säästöliekillä täyden liekin sijaan.

Kiire on valitettavan usein tekosyy, joka saa sinut vain junnaamaan paikallasi.

 

Lue lisää aiheesta: Junnaako Elämäsi Paikallaan? Näin Selätät Tekosyyt!

 

Meillä kaikilla on se sama 24 tuntia käytettävissämme, mutta syystä tai toisesta, kaikki eivät saa hyödynnettyä tuota aikaa yhtä hyvin.

Kaikki eivät saa yhtä paljon aikaiseksi.

En väitä, että elämä olisi jonkun näköinen maailmanmestaruuskisa siitä, kuka saa eniten aikaiseksi.

Mutta jos saat hoidettua päivän pakolliset askareet hieman tehokkaammin, eikö olisikin aika hienoa saada vuorokauteen muutama tunti lisää sitä kuuluisaa omaa aikaa?

Väitän, että ajanhallinnalla on todella suuri yhteys hyvinvointiisi.

Aikaansaaminen itsessään ei ole pelkästään kovin tavoiteltavaa.

Mutta eikö se, että saavutat enemmän tekemällä vähemmän, olekin aika tavoiteltavaa?

 

Etkö Saa Mitään Aikaiseksi? 5 Vinkkiä Ajanhallintaan!

 

1. SUUNNITELMALLISUUS

 

Suunnitelmallisuus on ehdottomasti ajan hallinnan peruspilari!

Mutta mitä oleellista sinun tulee ymmärtää suunnitelmallisuudesta?

 

A) REALISTISUUS:

Suunnitelman tulee AINA olla realistinen, eli sinun pitää tuntea sekä itsesi että käytettävissä olevat voimavarasi niin hyvin, että osaat tehdä realistisen suunnitelman. Toisin sanoen, mitä kaikkea USKOT pystyväsi tekemään seuraavan 3kk:n / 1kk:n / 1 viikon / 1 vrk:n aikana.

 

B) LAATU:

Kaikki osaavat kyllä laittaa sen kalenterin täyteen, mutta harva osaa täyttää sen niin, että saa hoidettua kaiken hyvin ja tehokkaasti!

Kärsiikö laatusi määrän vuoksi tai koetko olevasi stressaantunut? Nuo merkit viittaavat siihen, että ajanhallintasi kaipaa pientä fiksausta! Jos kaipaat käytännön vinkkejä ajanhallintaan, kerron omista “tekniikoistani” seuraavaksi. Jos et kaipaa siihen apua, voit siirtyä kohtaan “priorisointi ja fokus”.

Kuinka itse suunnittelen aikatauluni käytännössä?

Itse henkilökohtaisesti rakastan suunnittelua. Se lisää aina hallinnan tunneta sekä tuo varmuutta siihen, että tulen selviämään kaikista tulevista haasteista. Tuo varmuus ennaltaehkäisee JOKA kerta stressin syntymistä.

Teen yleensä tavoitteet itselleni koko vuodelle, ja noiden tavoitteiden pohjalta teen suunnitelman. Suunnitelman, eli ts. asiat, joita minun tarvitse tehdä, jotta vuoden päästä saavutan tavoitteeni, laadin siis karkeasti ensin vuodelle sekä seuraavalle kolmelle kuukaudelle.

Tämä on käytännössä, isoista kokonaisuuksista muodostunut ”To Do”-lista.

Itse voin lämpimästi suositella Trello.com palvelua. Se on täysin ilmainen ajan- sekä tehtävienhallintaan ja suunnitteluun sopiva palvelu, ja sinne saa lisättyä kaikki mahdolliset ideat ja suunnitelmat niin lyhyellä, kuin pitkällä tähtäimellä.

Lisäksi jokaiseen yksittäiseen tehtävään saa lisättyä tarkennettuja muistiinpanoja tai esimerkiksi liitetiedostoja.

Erittäin kätevää!

Alla kuvakaappaus omasta käyttäjästäni, sekä tarkemmat muistiinpanot kohdasra “RUOKAVALIO”.

Oma listani jatkuu vielä pitkälle oikealle “HEINÄKUU TO DO” jälkeen, mutta kuvaan mahtuivat mukaan vain nämä.

Tuntuuko, Ettet Saa Mitään Aikaiseksi?

Tämän jälkeen teen sitten hieman tarkemman suunnitelman seuraavalle kuukaudelle, jonka jaan viikkotavoitteiksi.

Kun olen merkannut kalenteriini ”pakolliset menot”, esimerkiksi ansiotyötunnit, lisään sen jälkeen nuo omat tavoitteeni mukaiset suunnitelmat kalenteriin.

Suosittelen käyttämään kalenteria, johon on merkattu kaikki tunnit erikseen. Silloin sinun on vaikeampi täyttää kalenteria “liian täyteen”, kun päivän tekemiset pitää kohdistaa tietyille tunneille!

Jos kaikki tuntuu tässä kohtaa realistiselta ja kalenteriin katsominen ei ahdista, en näe tarvetta muutokseen.

Kuitenkin jätän aina kalenteriin soveltamisenvaraa äkillisten muutosten varalle.

 

2. PRIORISOINTI & FOKUS

 

Olen kirjoittanut paljon oman elämän merkityksestä, ja niin tulen kertomaan jatkossakin.

Miksi? Koska se yksinkertaisesti liittyy hyvinvointiisi niin merkittävästi.

Mitä enemmän olet perillä sinulle merkityksellisistä sekä tärkeistä asioista, sitä helpommaksi elämän teet itsellesi. Jokainen päätös sekä valinta helpottuu niin paljon, kun sinun ei tarvitse pähkäillä jokaisen päätöksesi eteen.

Kun tiedät, mitä haluat elämältäsi (edes suunnilleen), tiedät, mitä valintoja sinun tarvitsee tehdä.

Mitä tekemistä elämän merkityksellä on sitten ajan hallinnan kanssa?

Koska usein sinä itse olet syypää siihen, että ajanhallintasi pettää. Jos koet olevasi kiireinen, se johtuu sinusta. Ei työstäsi, ei harrastuksestasi tai koulustasi. Vain sinusta.

Saatat ajatella, että ”mitä sinä olet noin sanomaan, tule katsomaan, kuinka kiireistä elämäni on!”

Ja varmasti onkin!

Mutta sinä itse aiheutat tuon kiireen. Ei kukaan pakota sinua olemaan ylimääräisiä tunteja töissä. Eikä kukaan pakota sinua olemaan työpaikassa, jossa vaaditaan sitä.

Sinä teet aina sen valinnan. Ja sinulla on aina mahdollisuus valita toisin!

Ja tästä pääsemme aasin siltana priorisoimiseen sekä fokusoitumiseen:

Mikä sinulle on tärkeintä tässä elämässä? Millä tekemisillä on suurin vaikutus siihen, mitä kohti haluat mennä? Tarvitseeko sinun tehdä sitä kaikkea, mitä vaadit itseltäsi? Viekö kaikki tekemisesi sinua eteenpäin, vai olisiko aika karsia jotain?

Noilla ajatuksilla pääset jo kohtalaisen pitkälle ajanhallinnan näkökulmasta.

Kun tiedät, mitkä asiat ovat tärkeitä sinulle tässä elämässä, osaat karsia pois turhat tekemiset sekä kissanristiäiset, jotka eivät johda mihinkään.

Uskalla priorisoida tekemisiäsi sekä fokusoitua niihin asioihin, jotka sinä koet merkityksellisiksi.

Saatat huomata, kuinka valtava lasti putoaa hartioiltasi yhdeltä istumalta.

Haluatko lukea lisää priorisoinnista ja fokusoitumisesta?

 

Lue lisää aiheesta:

Riittämättömyys – Kuinka Siitä Voi Päästä Eroon?

Tavoitteiden Asettaminen – Miten Hyödymme Siitä?

 

 

3. UNOHDA MULTITASKING!

 

Tämä liittyy vahvasti edelliseen kohtaan. Multitasking on oikeastaan fokusoimisen vastakohta.

Syvä keskittyminen on parhaillaan sitä, että olet niin syvällä tehtävässäsi, että ajantaju katoaa, et näe etkä kuule muuta, sekä kaikki sujuu erinomaisesti.

Multitasking on taas hyppimistä tehtävästä toiseen. Itsekin syyllistyn tähän ajoittain ja varsinkin silloin, kun olen luovalla ja kekseliäällä päällä. Silloin jokainen idea ja oivallus on aina kirjoitettava ylös, vaikka työ keskeytyisi sen vuoksi.

Kuitenkin tarkoituksenmukainen tehtävästä toiseen hyppiminen ei tuota valitettavasti tulosta. Sillä hetkellä saatat tuntea olosi aikaansaavaksi, koska pystyt pitämään niin monta narua kädessä yhtä aikaa.

Pahoittelut, että pudotan sinut maan pinnalle. Se ei ole tehokasta eikä aikaansaavaa. Jos sinulla on vaikeuksia keskittyä yhteen asiaan syvästi, suosittelen joogaa tai meditaatiota.

Etkö saa mitään aikaiseksi?

Lopeta multitasking.

 

4. MUISTA LEVÄTÄ!

 

Joskus multitasking siis johtuu yksinkertaisesti siitä, että sinun on vaikea keskittyä vain yhteen asiaan.

Käyt niin sanotusti kierroksilla.

Yksi suuri syy tähän saattaa olla se, että et nuku riittävästi.

Riittävän unen saaminen on edellytys luovuudelle ja ongelmanratkaisukyvylle, mutta niin myös ajanhallinnalle!

Voit tehdä, vaikka kuinka hienon ja realistisen suunnitelman itsellesi, mutta et saa siitä puoliakaan irti, jos teet kaiken puolitehoilla väsyneenä tai pahimmassa tapauksessa uupuneena.

Tai vaikka jaksaisit mennä autopilotilla muutaman kuukauden tai jopa vuoden hienosti rajojasi testaillen, et ole loppujen lopuksi ollut kovin aikaansaava pitkällä tähtäimellä, jos seuraava vuosi menee sairauslomalla.

Haastan sinut siis priorisoimaan untasi seuraavan viikon:

a) Mene nukkumaan klo 22-23 välillä

b) Älä käytä elektronisia laitteita ennen nukkumaan menoa

c) Ota magnesiumia pitkin päivää sekä ennen nukkumaan menoa

d) Syö hiilihydraattipitoinen iltapala, esimerkiksi kaurapuuro

e) Pyri heräämään seuraavana päivänä aina samaan aikaan

f) Muista rauhoittua myös päivän aikana esimerkiksi meditaation tai hengitysharjoituksen avulla

 

5. HYÖTYLIIKUNA

 

Ymmärrän, että joskus on viikkoja ja kuukausia, kun tunnit meinaavat loppua vuorokaudesta käsiin.

Aina ei ole aikaa urheilla, mutta aina on aikaa liikkua.

Kaikki tai ei mitään asenne ei toimi, jos haluat sekä pysyä kunnossa, että tehdä paljon töitä.

Joskus ajanhallinnan näkökulmasta urheiluun käytettävää aikaa voisi olla jopa suositeltavaa vähentää. Jos tarkoituksenasi ei ole kilpailla, ei suuret treenimäärät tuo välttämättä suurta lisäarvoa arkeesi.

Tämä näkökulma saattaa yllättää, varsinkin entisen kilpaurheilijan suusta, mutta olen käsi sydämellä tätä mieltä.

Tavoitteen ja tekemisen tulisi aina kulkea käsi kädessä: jos tavoitteesi liikunnan suhteen on hyvinvointi sekä tyytyväisyys omaan kehoon, suosittelen keskittymään ruokavalioosi.

Jos aika on kortilla, miksi käytät urheiluun niin suunnattomasti aikaa, jos pelkän hyötyliikunnan sekä siistin ruokavalion avulla voit pysyä kohtalaisen hyvässä kunnossa?

Itselle urheilu on aina ollut todella lähellä sydäntä ja se tulee aina olemaan.

Mutta vuosien varrella olen oppinut, mikä määrä on sekä turhaa että liikaa.

Ja niin moni sortuu tekemään liikaa tänä päivänä.

Jos siis olet himotreenaaja (niin kuin allekirjoittanut), suosittelen pysähtymään hetkeksi ja miettimään tavoitteitasi urheilun kannalta. Viekö jokainen urheiluun käytetty tunti sinua varmasti oikeaan suuntaan?

Joskus hyötyliikunta voi itse asiassa voittaa kovan treenin, sillä sen lisääminen arkeen on myös hyvinvointivaikutusten puolesta erittäin suositeltavaa.

 

Lue lisää aiheesta: Kuinka Voit Tehdä Päivästäsi Paremman? 5 Parasta Aamurutiinia

 

Fueling your potential.

I.S.