Kuinka Voit Tehdä Päivästäsi Paremman? 5 Parasta Aamurutiinia

Heräätkö aamulla väsyneenä tai onko sinulla fiilis, että olet kaikkea muuta, kuin valmis päivän koitoksiin?

Miten yleensä toimit, jotta saat käännettyä tuon fiiliksen paremmaksi?

Onko sinulla keinoja, kuinka voit tehdä päivästäsi paremman?

Jos väsymys on jatkunut pitkään, kannattaa siihen ehdottomasti puuttua, sillä se kyllä haukkaa tehokkuudestasi suuren siivun.

Mutta kuinka pystyt herättämään itsesi päivään sekä samalla varmistamaan, että energiaa riittää myös ensimmäisten tuntien jälkeen?

Tässä artikkelissa kerron sinulle viisi parasta aamurutiinia, joiden avulla pysyt energisenä aamusta iltaan!

 

Kuinka voit tehdä päivästäsi paremman?  5 Parasta aamurutiinia

 

1. Herää aina samaan aikaan ilman torkutusta

Kehomme rakastaa rutiineja. Tiedän, että monelle työn puolesta tämä voi olla jopa mahdoton ajatus, mutta tietyn vuorokausirytmin pitäminen olisi ehdottoman tavoiteltavaa.

Tutkimuksien mukaan säännöllinen unirytmi lisää suorituskykyä, helpottaa unen saamista sekä unen laatua pitkällä tähtäimellä sekä helpottaa aamulla heräämistä.

Tiettyyn kellonaikaan herääminen vaatii tietysti sen, että menet aina samaan kellonaikaan nukkumaan.

Alkuun tämä voi tuntua haastavalta, mutta tässäkin sinnikkyys lopulta palkitaan!

Aamulle suosittelen laittamaan herätyskellon soimaan siten, että sinun on pakko nousta heti ylös. Näin olet huomattavasti virkeämpi, kuin vaikka muutaman torkutuksen jälkeen.

Kymmenen minuutin torkutus ei siinä hetkessä tunnu suurelta ajan menetykseltä, mutta pitkällä tähtäimellä se on jo monta hukkaan heitettyä tuntia.

Älä siis tyydy olemaan mukavuusalueella ja sorru torkuttamaan!

Mielesi lujuuden kehittäminen alkaa jo tuosta hetkestä.

 

2. Aloita aamusi jääkylmällä suihkulla

Itse olen aloittanut aamuni jo pitkään jääkylmällä suihkulla, ja vaikutukset ovat huikeat!

Kylmällä suihkulla on useiden tutkimuksien mukaan lukuisia terveysvaikutuksia, mutta sillä on ehdottomasti vaikutuksia myös henkiseen hyvinvointiin.

Jääkylmä suihku aktivoi hermostosi, antaa sinulle energiaa lisäämällä verenkiertoa sekä lisää endorfiinin tuotantoa eli antaa sinulle hyvän olon tunnetta. Lisäksi se pakottaa sinut olemaan tietoisempi hengityksestäsi, joka aktivoi oikeaa puolta aivoistasi. Eikö ole aika yksinkertainen tapa edistää luovuutta sekä ongelmanratkaisukykyä jo aamusta?

Kuinka sitten jääkylmä suihku aamusta vahvistaa mentaalipuoltasi?

Se auttaa sinua sietämään paremmin epämukavuusalueella olemista sekä lisää tunnetta siitä, että olet valmis vastaamaan haasteisiin. Lisäksi se lisää itsevarmuutta siitä, että selviydyt päivän haasteista.

Kuulostaako humpuukilta?

Haastan sinut aloittamaan päiväsi kylmällä suihkulla seuraavan viikon ajan!

 

3. Syö energiaa antava aamupala

Olet varmasti kuullut aiheesta ”aamupala on päivän tärkein ateria” jo niin monta kertaa, että kerron tästä aiheesta hieman eri näkökulmasta.

Kyllä, olen aiheesta osittain samaa mieltä, mutta itselle tuon lauseen viesti ei tarkoitasyö aamuisin niin paljon kaloreita, että jaksat koko päivän”.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että päivän kalorit olisi hyvä jakaa tasaisesti pitkin päivää, ja urheilusuorituksen jälkeen voi sitten tankata vähän enemmän.

Mutta aamupalan kohdalla keskittyminen kannattaisi kalorien sijaan kohdistaa siihen, minkälainen ruoka antaa sinulle energiaa?

Jos siis tietyt ruoka-aineet väsyttävät sinua, tulisi niitä ehdottomasti välttää sekä aamulla että päivän aikana.

Tämä on todella henkilökohtaista, mutta suurimmalla osalla pitkäkestoiset, ja varsinkin nopeat, hiilihydraatit ovat yksi näistä ruoka-aineista.

Jos siis huomaat olevasi aterian jälkeen väsyneempi, kuin ennen ateriaa, on se silloin sisältänyt sinulle vääriä ruoka-aineita tai sitten olet yksinkertaisesti syönyt liikaa.

Jos haluat olla energinen, aikaansaava ja jonain päivänä menestynyt, tulee sinun kiinnittää tähän asiaan erityisesti huomiota!

Toisena vinkkinä suosittelisin juomaan aamukahvisi mustana, jos haluat maksimoida myös sen terveysvaikutukset.

 

Lue lisää aiheesta: Hyvinvoinnin Peruspilarit – Mihin Ruokavalion On Hyvä Perustua?

 

4. Hyödynnä hyötyliikuntaa työmatkoillesi

Tuntuuko, että joinain päivinä liikunnan sisällyttäminen arkeen tuntuu ihan mahdottomalta ajatukselta? Kun vaihdat auton tai julkisen kulkuneuvon pyörään, saat jo mukavasti liikuntaa arkeen ihan huomaamatta!

Varsinkin pääkaupunkiseudulla pyörällä pääset usein jopa nopeammin kohteeseen, kuin julkista tai omaa autoa käyttäen.

Kevyt liikunta pistää heti aamusta endorfiinit liikkeelle sekä laskee sopivasti stressitasojasi.

Kun endorfiinit ovat liikkeellä jo heti aamusta lähtien, olet todennäköisemmin mukavampi kumppani, ystävä tai kollega myös loppupäivän.

Aika mukava fiilis aloittaa uusi päivä, vai mitä?

 

5. Muistuta itseäsi tavoitteestasi

Haluaisitko siis lisää energiaa sekä virtaa päivääsi?

Nämä muutamat rutiinit tuovat aamusi paljon energiaa, usko pois!

Kuitenkin yksi pieni harjoitus esimerkiksi aamupalan yhteydessä motivoi sinua tekemään hyviä rutiineja sekö valintoja jo aamusta lähtien: visualisointi.

Muistuta itseäsi jo aamusta lähtien siitä henkilöstä, kuka sinä haluat joku päivä olla. Kuvittele itsesi elämässä sellaista elämää joku päivä, mikä motivoi sinua työskentelemään kovemmin sekä tekemään hyviä valintoja juuri tänään.

Muista muistuttaa itseäsi päivittäin, miksi haluat kerta toisensa jälkeen tehdä sen paremman valinnan.

Lue lisää aiheesta:

Junnaako Elämäsi Paikallaan? – Näin Selätät Tekosyyt!

Riittämättömyys – Miten Siitä Voi Päästä Eroon?

Miten Päästä Tavoitteeseen? – 7 Asiaa, Jotka Sinun Tulee Tietää!

Energistä ja inspiroivaa viikkoa!

Fueling your potential.
I.S.