Henkinen Vahvuus – Mihin Sitä Tarvitaan?

helmi 18, 2018Kirkastaa tavoitteeni

 

“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change”

                                                                                                                                                                                        – Charles Darwin

Minkälainen on suomalainen kovan luokan työntekijä? Korkeasti kouluttautunut, kova työmoraali sekä sisukas asenne. Ainakin CV:n mukaan. Niin tai näin, Suomen talous ei ole ollut varsinaisessa noususuhdanteessa hetkeen. Jotta keskustelun ulkopuolelle jäävät poliittiset vaikuttajat, avaan hieman omaa näkemystäni asiasta.  

Työelämän vaatimukset > voimavarat

  Tutkimuksien mukaan meillä on vähenemissä määrin kykyä selviytyä arjesta samalla kun taas vaatimukset työelämässä kasvavat. Mm. suuret työmäärät, kiristyvät budjetit sekä organisaatiomuutokset kaikki vaativat meiltä älyttömästi voimavaroja. Pelkästä fyysisestä hyvinvoinnista huolehtiminen ei enää riitä, jotta pystyisimme hallitsemaan stressiä sekä ruokkimaan motivaatiota, tuottavuutta ja luovuutta. Tarvitsemme lisää henkistä pääomaa! Tulevaisuudessa työntekijältä tullaan vaatimaan vieläkin enemmän sopeutumis- ja selviytymiskykyä, kykyä tunnistaa omat motivaation lähteensä, kykyä johtaa itse itseään, itsevarmuutta, vahvaa vuorovaikutusosaamista sekä tunne-elämän tasapainoa. Alalla kuin alalla. Tuottavuuden näkökulmasta nuo ominaisuudet ovat vieläkin arvokkaampia kuin esimerkiksi korkea työmoraali. Kun henkilö osaa tiedostaa omat motivaation lähteensä sekä löytää merkityksen tehdylle työlleen, on hän luonnostaan tuottavampi, parempi asiakaspalvelija, kollega tai esimies. Tulisiko meidän siis kehittää itseämme, jotta olisimme parempia työntekijöitä? Ei suinkaan. Kyllä, meillä täytyy olla riittävästi voimavaroja, jotta selviämme työelämän vaatimuksista.

Mutta tärkein pointtini kuitenkin on, että me voimme kehittää tapojamme, asenteitamme sekä käyttäytymismallejamme, jotta emme vain selviäisi arjesta päivä toisensa jälkeen vaan aidosti nauttisimme myös niistä maanantaiaamuista.

Elämä ei saa vilistä silmissä kaiken kiireen keskellä, se täytyy tuntea, kokea ja elää! Ja kaikki tämä on mahdollista, usko pois. Se on vain sinusta itsestä kiinni. Haluatko herätä huomenna ja tyytyä keskinkertaiseen fiilikseen vai haluatko tavoitella jotain parempaa? Meissä kaikissa on potentiaalia. Kun sen löytää ja sitä alkaa käyttämään, lupaan, että päivittäinen hyvinvointisi moninkertaistuu!

Mitä on henkinen vahvuus?

”Mental toughness (henkinen vahvuus) is a collection of values, attitudes, behaviors, and emotions that enable you to persevere and overcome any obstacle, adversity, or pressure experienced, but also to maintain concentration and motivation when things are going well to consistently achieve your goals.” — Gucciardi, Gordon, & Dimmock
Vaikka henkinen vahvuus auttaa meitä juuri selviytymään vastoinkäymisistä sekä kääntämään negatiivisia tunteita positiiviseksi, se auttaa meitä myös pysymään motivoituneina sekä saavuttamaan tavoitteemme silloin, kun meillä menee hyvin. Ei olekaan mielestäni ihme, että tutkimuksien mukaan henkinen vahvuus korreloi vahvasti hyvinvoinnin ja onnellisuuden kanssa. Jäätkö sinä märehtimään vastoinkäymisiä vai osaatko löytää niiden tarkoituksen pidemmässä juoksussa? Pääsetkö jatkuvasti pienempiin ja suurempiin tavoitteisiin vai et? Lue ”Tavoitteiden Asettaminen – Miten Hyödymme Siitä” Oletko parhaimmillasi vai huonoimmillasi kovan paineen alla? Tutkimuksien mukaan henkinen vahvuus on tietyltä määrin synnynnäistä, mutta suurimmaksi osaksi se on seurausta elämämme tapahtumista. Eikä niinkään seurausta itse tapahtumista, vaan siitä, miten olemme vastanneet niihin. Annan täysin hypoteettisen esimerkin avatakseni tätä: miten samaan tapahtumaan voi reagoida kahdella eri tavalla.
Keväällä kaverukset päättävät yhdessä, että tänä vuonna päästään yliopistoon sisään! Molemmat painavat hommia yhtä tarmokkaaksi ja ovat valmiita pääsykoehetken lähestyessä. Jotain kuitenkin tapahtuu pääsykoetilanteessa, ja kumpikaan ei pääse sisään.

Henkilö A:

Miksi minulle aina käy näin? Mikä minussa on oikein vikana, taaskaan en onnistunut. Koko kevät oli TURHAA TYÖTÄ. Taas meni useita kuukausia hukkaan, olisi pitänyt jatkaa työtä eikä lukea vain päivät pitkät. Tuona aikana olisin voinut tehdä monta tuhatta euroa rahaa. Ei minusta taida olla tähän. Tai olisi minusta ollut, mutta koekysymykset olivat todella huonot. Mitähän kokeenlaatijat olivat miettineet

Henkilö B:

Nyt kyllä harmittaa. Tämä tuntuu todella, todella pahalta. Nyt tiedän mille pettymys maistuu… Tätä tunnetta en varmastikaan halua kokea enää uudelleen! Olen käynyt kevään lukemiset ja koetilanteen läpi useaan kertaan ja tiedän tasan tarkkaan mikä meni pieleen. Ensi keväänä EN tule toistamaan sitä virhettä. Nyt olen taas askeleen lähempänä. Tietoa minulla oli tänäkin vuonna, ensi keväänä myös mieleni pysyy lujana. Ensi keväänä näytän itselleni, että minusta on tähän! Nyt murehdin vielä hetken, sillä tiedän, että tunne menee kyllä ohi. Sitten sisuunnun, ja jatkan taas työntekoa. Koko seuraavan vuoden tulen pitämän tuon tunteen muistissa. Ensi keväänä jos motivaatio on joinain päivinä hukassa, käytän sitä tunnetta hyväksi.
Mitä luulette, kumpi pääsee ensi keväänä sisään?
Vaikka esimerkissä oli henkilökohtainen epäonnistuminen hieman isommassa tavoitteessa, nuo samat asenteet, käyttäytymismallit ja tavat toistuvat myös päivittäisissä tapahtumissa. Niin hyvässä kuin pahassa. Siinä kun toinen etsii mieluummin ratkaisuja, toinen etsii ongelmia. Väitän, että tässäkin matematiikka astuu kehiin. Tiedättekö, mitä tarkoittaa korkoa korolle? Tässä tilanteessa se tarkoittaa, että hyvä ruokkii hyvää, ja paha ruokkii pahaa. Yksittäisten tekojen vaikutukset moninkertaistuvat, mitä enemmän toistoja tulee. Kumpaa sinä haluat ruokkia?  

Henkinen Vahvuus – Miten sitä voi kehittää?

  Jotenkin käy järkeen, että mm. sellaiset ominaisuudet, kuten optimistisuus, joustavuus, sopeutumiskyky, itsenäisyys, ongelmanratkaisutaito, luovuus sekä huumori lisäävät henkistä vahvuutta. Ja näistä jokaista osa-aluetta pystymme kehittämään. Pienempienkin päivittäisten tapojen ja rutiinien muuttaminen vaatii aikaa, joten on siksi hyvin tärkeää, että et lähde muuttamaan kaikkea kerralla. Keskity aluksi niihin, joissa sinulla on mielestäsi eniten työstettävää. Tai sitten siihen osa-alueeseen, jolla koet olevan kaikista suurin vaikutus siihen, mitä kohti haluat mennä. Jos esimerkiksi haluat päästä yliopistoon, on varmaankin ensisijaisen tärkeää työstää motivaation lähteiden tunnistamista, terveellisiä elämäntapoja sekä stressin hallintaa. Kaikista tärkeintä on nyt alkuun, että tulet tietoiseksi tästä. Missä kaikessa voit kehittyä.  

Missä juuri sinä haluaisit kehittyä?

  Pystyisin kirjoittamaan vaikka kuinka monta sivua pelkästä itsevarmuuden kehittämisestä tai itsetunnon vahvistamisesta. Haluan kuitenkin aidosti auttaa sinua kehittämään heikkouksiasi. Koska tämä kaikki on vasta aluilla, sinulla on nyt mahdollisuus ehdottaa, mitä osa-aluetta haluaisit kehittää:
  • Kaipaisitko lisää rohkeutta unelmiesi toteuttamiseksi tai päivittäisiä vinkkejä terveellisissä elämäntavoissa pysymiseksi?
  • Onko sinulla elämän tarkoitus hukassa tai ahdistaako päivittäinen vain keskinkertainen fiilis?
  • Onko tärkeä työhaastattelu tai koetilanne pahin painajaisesi?
  • Oletko aina ihaillut todella itsevarmoja henkilöitä, ja haluaisit itsekin kehittyä siinä?
  • Haluaisitko uskaltaa ehdottaa palkankorotusta esimiehellesi?
Lue mitä itse olen oppinut matkani varrella ”Miten Saavutin Unelmani” – mitä uutta sinä haluaisit oppia? Just to mention a few. Kysy rohkeasti tai ehdota ideaa, voin tehdä siitä postauksen. Usko pois, et ole varmasti ainoa, joka kamppailee kyseisen ongelman tai vaikeuden kanssa! Click here to subscribe