Pääsykokeisiin Valmistautuminen – 3 Parasta Rutiinia

Pääsykokeisiin valmistautuminen – Mitkä ovat pahimmat riskisi lukuajalle?

 

Pääsykokeisiin valmistautumisessa kaikki lähtee toimivan ajankäytön suunnittelusta. Jos siis sinulla on vielä lukematta artikkelini “Miten valmistautua pääsykokeisiin? Näin suunnittelet ajankäyttösi”, suosittelen aloittamaan siitä!

Oletko ikinä ajatellut, mikä on pahin riski sille, että et pysty saamaan itsestäsi parasta mahdollista irti lukuaikana? Vastaus on jopa hieman yllättävä: pahin este lukuaikana, sinun ja tavoitteesi välillä, on väsymys!

Miten sinun mielestä opiskelu sujuu väsyneenä? Keskittyminen harhailee jatkuvasti, lukeminen tuntuu puuduttavalta, oppiminen on huomattavasti vaikeampaa, vaikeisiin tehtäviin syventyminen on vähintäänkin haasteellista sekä motivoituneena pysyminen voi tuntua ylitsepääsemättömältä. Väsymys on jotain, mitä voit pahimmillaan kokea jopa päivittäin! Ja siten jopa alkaa kuvitella, että se on normaalia ja kuuluu asiaan.

Toisaalta taas silloin, kun olet energinen ja elinvoimainen itsesi, tulokset ovat täysin päinvastaisia: oppiminen tapahtuu kuin itsestään, olet jatkuvasti motivoitunut, aloittaminen ei tunnu haasteelliselta sekä pystyt olemaan niin uppoutuneena tehtäviin, että et edes huomaa ajan kuluvan!

Oletko siis päivittäin hieman väsynyt tai kestääkö sinulla useita tunteja ns. käynnistyä? Ei hätää, sillä tässä artikkelissa tulen kertomaan sinulle 3 parasta rutiinia, joiden avulla pystyt viemään suorituskykysi ihan seuraavalle tasolle!

 

Click here to subscribe

 

3 Parasta rutiinia

 

Sen sijaan, että kertoisin sinulle kolme yksittäistä rutiinia, haluan, että ymmärrät rutiinien merkityksen isommassa kuvassa. On siis yksittäisiä aamurutiineja, jotka auttavat sinua käynnistymään sekä olemaan valmiimpi päivän haasteisiin. Sen lisäksi on päivärutiineja, jotka ylläpitävät jaksamistasi niin päivän aikana kuin pidemmällä tähtäimelllä. (Toisin sanoen ennaltaehkäisevät uupumista) Iltarutiinien tarkoituksena on puolestaan varmistaa, että oikeasti palaudut yöunen aikana, etkä herää aamulla väsyneenä.

 

1. Aamurutiinit

Minkälaisia aamurutiineja sinulla on tällä hetkellä?

Heräätkö mahdollisesti herätyskellon kanssa? Käytkö aamulla suihkussa tai pesetkö hampaasi? Petaatko petisi? Käytkö ulkona haukkaamassa happea? Meditoitko? Minkälaisen aamupalan syöt vai syötkö lainkaan?

Menestyneet ihmiset puhuvat usein rutiinien, ja erityisesti aamurutiinien, puolesta. Eikä syyttä! Hyvien aamurutiinien avulla pystyt viestimään sekä kehollesi että aivoillesi oikeanlaisia viestejä: voit joko pyytää niitä olemaan valmiina päivän haasteisiin, tai sitten lamaannuttaa ne täysin.

Ja meistä kumpikin tietää, kumpi viesti on parempi pääsykokeisiin lukemisen kannalta.

Lisäksi tietyt rutiinit, esimerkiksi laadukkaiden lisäravinteiden käyttäminen tai kylmän suihkun ottaminen aamuisin, lisäävät suorituskykyäni merkittävästi.

Jos haluat kuulla näistä rutiineista lisää, niin liity mukaan MAKSUTTOMALLE kurssille: “Kaikki, mitä sinun tulee tietää pääsykokeisiin valmistautumisesta!”

 

Click here to subscribe

 

2. Päivärutiinit

Päivärutiinit ovat siis sellaisia rutiineja, joiden avulla ylläpidät suorituskykyäsi ja jaksamistasi päivän aikana. Olet ehkä joskus huomannut, kuinka  lounaan jälkeen tai klo 16 aikaan saattaa alkaa hieman väsyttää sekä lukuteho hiljalleen tippua. Lukutehon kuulukin laskea hieman pitkin päivää, mutta jos energiatasoissasi taphtuu suuria notkahduksia päivän aikana, tulee sinun kiinnittää entistä enemmän huomiota rutiineihisi.

Päivärutiinisi muodustuvat siis kaikesta siitä, mitä päivän aikana teet: siitä, mitä syöt, miten liikut tai treenaat tai miten tauotat lukemistasi.

Pääsykokeisiin lukiessa terveellisellä ja puhtaalla ravinnolla on merkitystä: riittävällä ja ravinnerikkaalla ruokavaliolla pystyt edistämään niin jaksamistasi kuin palautumistasi sekä ylläpitämään hyvää vireystasoa. Ruokailujesi jälkeen sinulla pitäisi siis olla aina enemmän energiaa, kuin ennen syömistä. Jos siis ruokailun jälkeen sinua alkaa aina väsyttäa, on ateriavalinnoissasi petrattavaa.

Pääsykokeisiin lukiessa sinun olisi hyvä suunnitella ajakäyttöäsi niin, että lukeminen menee kaiken muun edelle. Se voi tarkoittaa sitä, että treenaamiseen liittyvät rutiinisi menevät uusiksi pääsykokeisiin lukiessa. Liikkuminen on todella suositeltavaa pääsykokeisiin lukiessa, mutta erityisesti tietyt tavat liikkua (oikealla tavalla ajoitettuina) edistävät huomattavasti päivittäistä jaksamistasi sekä oppimistasi!

Jos haluat kuulla lisää tästä aiheesta, suosittelen liittymään mukaan MAKSUTTOMALLE kurssille: “Kaikki, mitä sinun tulee tietää pääsykokeisiin valmistautumisesta!”

 

Click here to subscribe

 

3. Iltarutiinit

Päivittäiseen energiatasoon liittyy vahvasti se, kuinka olet edellisenä yönä nukkunut. Varsinkin pääsykokeisiin lukijat kärsivät paljon uniongelmista. Mitä pidemmälle kevättä mennään, sitä korkeammalle stressitasot nousevat, mikä näkyy voimakkaasti myös katkonaisena yöunena ja heräilynä öisin. Hyvä yöuni rakennetaan jo päivällä: vaikka stressitekijää ei voidakkaan täysin poistaa, on useita keinoja, kuinka sitä pystyy lieventämään. Erilaiset päivittäiset rentoutumisharjoitukset edistävät niin suorituskykyä lukiessa kuin unenlaatua öisin.

Kuitenkin siihen, että saat unen päästä mahdollisimman nopeasti kiinni, vaikuttavat iltarutiinit:

  • Mitä syöt viimeisenä ennen nukkumaan menemistä?
  • Mitä lisäravinteita käytät iltaisin?
  • Katsotko TV:tä tai oletko tietokoneella tai puhelimella ennen nukkumaan menemistä?
  • Rauhoitutko ennen nukkuman menemistä vai kertaatko mahdollisesti päivän asioita illalla vielä sängyssä?
  • Mihin aikaan menet nukkumaan?

Suositeltavaa olisi, että viimeistään tuntia ennen nukkumaan menemistä rauhoituttaisiin, eikä käytettäisi esimerkiksi elektronisia laitteita. Olet varmasti kuullut sen useaan kertaan, mutta otatko silti ilta toisensa jälkeen puhelimen esiin vielä sängyssä? Otatko tuon tiedon huomioon arjessasi? Se on se juttu.

Mitä ajatuksia artikkeli herätti?

 

Olisitko kaivannut vielä lisää tietoa pääsykokeisiin valmistautumisesta? Olen koonnut yhteen kaikki ne 6 askelta, jotka sinun tulee ottaa, jos haluat menestyä pääsykokeessa, Jos haluat kuulla “Kaikki, mitä sinun tulee tietää pääsykokeisiin valmistautumisesta”, suosittelen liittymään mukaan MAKSUTTOMALLE kurssille KLIKKAAMALLA ALLA OLEVAA KUVAA!

 

Click here to subscribe

 

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Lue lisää aiheesta:

Kuinka Menestyä Pääsykokeessa? Kaikki, Mitä Sinun Tulee Tietää Pääsykokeisiin Valmistautumisesta!

Kuinka Motivoitua Pääsykokeisiin Lukemiseen? 3 Syytä, Miksi Motivaatiotasi Koetellaan!