3 Syytä, Miksi Sinun Tulisi Lieventää Stressiä Pääsykokeisiin lukiessa

Oletko ikinä ajatellut, mitä vaikutuksia pitkäkestoinen stressi voi pahimmillaan aiheuttaa?

On todella helppoa sortua ajattelemaan, kuinka sitä jaksaa painaa eteenpäin pelkällä tahdonvoimalla. Mutta fakta on valitettavasti se, että jaksat tasan niin kauan, kuin mistä vielä palaudut.

Siksi kehon palautumiseen tulisi kiinnittää erityisen paljon huomiota pääsykokeisiin lukiessa: pelkkä lukuprosessi itsessään on todella stressaavaa, saati sitten koetilanne.

Mikäli laiminlyöt palautumistasi, lakaiset vain ongelmia maton alle, ja joudut kohtaamaan ne kaikki ennemmin tai myöhemmin. Liian moni huomaa esimerkiksi ensimmäisen lukuvuoden yliopistossa menevän ihan sumussa, koska lukukevään aikana ollaan poltettu itsemme lähes loppuun.

Loppujen lopuksi loppuun palaminen voitaisiin ehkäistä kohtalaisen pienellä vaivalla, kunhan vain arkeen otettaisiin mukaan yksinkertaisia harjoituksia stressin lieventämiseksi.

 

Lyhytaikainen vs. pitkäaikainen stressireaktio

 

Usein stressireaktio syntyy jonkun ulkoapäin tulevan tapahtuman, kuten psyykkisen paineen, voimakkaan tunnereaktion tai sosiaalisen tilanteen, seurauksena. Fysiologisesti stressireaktio tarkoittaa sitä, että kehosi menee ns. ”pakene tai taistele” -tilaan. Olet saattanut huomata esimerkiksi esiintyessäsi tai koetilanteessa, kuinka sykkeesi on kohonnut tai kätesi ovat alkaneet hiota.

Tämän lisäksi elimistössäsi alkaa tapahtumaan lukuisia elintoimintoja, joiden ansiosta esimerkiksi keskittymiskykysi sekä muistisi paranevat. Koetilanteessa siis pieni stressi on oikeasti ihan hyväksi!

Kuitenkaan pitkäaikaisesti stressi ei ole hyväksi, sillä stressireaktion aikana lukuisia hengissä pysymisen kannalta tarpeettomia elimistön reaktioita kytkeytyy pois päältä. Elimistösi siis valmistautuu kirjaimellisesti pysymään hengissä – eikä ylläpitämään pitkäaikaista hyvinvointia.

Mikäli sinulla on jatkuvasti stressiä, (eli stressireaktiot käynnistyvät usein) eikä elimistösi pääse palautumaan riittävästi, voi pahimmillaan seurata uniongelmia, vatsavaivoja, tai vastustuskyvyn heikkenemistä.

 

3 Syytä, Miksi Sinun Tulisi Lieventää Stressiä Pääsykokeisiin lukiessa

 

1. Uniongelmat

Väsyneenä olet ärtynyt, tunneherkkä sekä vahinkoaltis. Lisäksi väsyneenä uuden oppiminen on huomattavasti vaikeampaa, kun keskittymiskyky harhailee ja muisti pätkii. Saatat huomata, että motivaatiosikin hukkuu herkemmin väsyneenä.

Pääsykokeisiin lukiessa et siis varmasti halua olla väsynyt!

Hyvä uni rakennetaan jo päivällä: kun pidät huolta, että arjessasi on mukana keinoja, joilla lievennät stressiä ja edistät palautumistasi, saat helpommin unen päästä kiinni, sekä nukut sikeämmin ilman jatkuvaa heräilyä.

Aamulla heräät virkeänä ja valmiina opiskelemaan!

 

2. Vatsavaivat

Stressaantuneena saatat huomata, kuinka vatsasi muuttuu herkäksi. Se saattaa jopa kipeytyä tai turvota ruoka-aineista, joita olet pystynyt syömään aikaisemmin.

Olet varmasti kuullut, kuinka suolistosi on toiset aivosi. Jopa 95% serotoniinista tuotetaan suolistossasi: jos siis vatsasi ei voi hyvin, saattaa serotoniinin tuotanto olla heikentynyt.

Riittävä määrä serotoniinia aivoissa auttaa sinua tuntemaan olosi positiiviseksi, onnelliseksi sekä turvalliseksi. Toisaalta taas alhainen määrä sitä voi tehdä sinut negatiiviseksi, pessimistiseksi, epäluuloiseksi sekä pahimmillaan aiheuttaa jopa paniikkihäiriöitä.

Muista siis pitää huolta vatsasi kunnosta – vähintään panostamalla keinoihin, joiden avulla stressitasosi pysyy hallinnassa pääsykokeisiin lukiessa!

 

3. Vastustuskyvyn heikkeneminen

Yksi pahimmista riskeistäsi lukiessasi pääsykokeisiin on sairastuminen. Se saattaa viedä suorituskykysi useiksi viikoiksi alas, jolloin et pysty lukemaan samaan tahtiin, kuin muut opiskelijat.

Stressi heikentää suoraan vastustuskykyäsi. Siksi sinun tulisi pitää päivittäin mukana arjessasi rutiineja sekä harjoituksia, jotka lieventävät stressiä!

 

Kuinka palautumista voi edistää stressiä lieventämällä?

Pääsykokeisiin lukeminen itsessään on hyvin stressaavaa aikaa, ja sen vuoksi altistaa todella useat opiskelijat edellä mainituille (sekä lukuisille muille) ongelmille. Koska itse stressitekijää ei pysty tässä tapauksessa poistamaan, on pakko löytää keinoja olon lievittämiseksi.

Kuinka olet itse omalla kohdallasi ottanut nämä asiat huomioon?

Parhaimmassa (tai pahimmassa) tapauksessa olet kyllä kuullut näistä asioista aikaisemminkin, mutta et silti konkreettisesti tee mitään asian eteen. (Kyllä, sinun pitäisi päivittäin palautua lukupäivästäsi!)

Minkälaisia keinoja sinulla on käytettävissä stressin lieventämiseksi? Ovatko ne sellaisia, että sekä mielesi että kehosi pääsee palautumaan?

Jos haluaisit kuulla parhaat keinot stressin lieventämiseksi sekä ”kaikki, mitä sinun tulee tietää pääsykokeisiin valmistautumisesta” niin liity mukaan MAKSUTTOMALLE kurssille KLIKKAAMALLA ALLA OLEVAA KUVAA!

 

Click here to subscribe

Lue lisää aiheesta:

Pääsykokeisiin Valmistuatuminen – 3 Parasta Rutiinia

Kuinka Menestyä Pääsykokeessa? Kaikki, Mitä Sinun Tulee Tietää Pääsykokeisiin Valmistautumisesta!

Oletko Lukemassa Pääsykokeisiin? 3 Syytä, Miksi Uskoasi Koetellaan!