Motivaatio hukassa? Näin Löydät Kadonneen Motivaatiosi!

Onko motivaatio hukassa? Kuvittelitko, että matkasi tavoitteeseen sujuisi ongelmitta? Tai luulitko, että se alkumetreillä oleva into kantaisi itsestään loppuun asti?

Uskon, että tiedät, mitä sinun pitäisi tehdä tänään, jotta pääsisit joskus tavoitteeseesi. Tiedät, mitä ne hyvät valinnat siellä arjessa ovat.

Miksi sitten mielesi yrittää pistää sinut toimimaan toisin? 

Olet päättänyt alkaa liikkumaan aktiivisemmin. Ostit hyvän treenipaketin ruokavalioineen ja kaikki on sujunut tähän asti paremmin kuin hyvin. Olet positiivisesti jopa yllättynyt. Kunnes. Heräät joku aamu ja pitäisi lähteä salille treenaamaan ja syödä ruokavalion mukainen aamupala.

Mutta ei kiinnosta.

Korjaa, jos olen väärässä.

Tiedän miltä sinusta tuntuu, ja et ole yksin sen kanssa!

Se on täysin normaalia ja kuuluu asiaan.

Motivaatio on aina välillä hukassa. Kysymys siis kuuluukin: miten silloin pitäisi toimia?

Jokainen tavoite, joita olen jahdannut, on pitänyt sisällään hetkiä, jolloin ne hanskat olisi tehnyt mieli heittää tiskiin. Onneksi olin ottanut oikeat asiat huomioon tavoitetta asettaessani (lue tästä), minkä avulla hukassa olevan motivaation löytäminen oli asteen verran helpompaa.

 

Motivaatio hukassa – Olenko vain heikko?

 

Minkä vuoksi sinulla tulee olla keinoja niille hetkille, kun motivaatio on hukassa?

Koska niitä hetkiä tulee aina, vaikka olisit unelmatyössäsi, sinulla olisi unelmaharrastus tai unelmaperhe. Meillä kaikilla on niitä hetkiä, kun ei tekisi mieli tehdä jotain asiaa, joka kuitenkin pitäisi.

Joten jos sinulla ei ole keinoja selvitä noista tilanteista, et tule ikinä viemään MITÄÄN asiaa MAALIIN.

Minulle tulee välillä päivittäin, välillä viikottain niitä hetkiä, kun haluaisin tehdä jotain, joka ei puolestaan veisi minua eteenpäin. Tekisi mieli selata instagramia, lopettaa treeni vähän aikaisemmin, jättää venyttelyt väliin, syödä jotain epäterveellistä tai vain jättää tehtävä työ tekemättä.

En kuitenkaan pelästy tuota fiilistä. Se ei tee minusta itsekuritonta tai heikkoa, se tekee minusta vain ihmisen.

Ja en todellakaan anna fiiliksen lannistaa minua, koska minulla on liuta keinoja saada itseni (lue mieleni) takaisin oikealle radalle.

Jo oikeastaan pelkkä se ajatus siitä, kuinka voitan tuon tunteen, saa minulle hyvän mielen. Sillä uskon, että moni antaa mieliteoilleen helposti vallan. Ja silloin kun en itse anna, minulle tulee erityinen olo. Onko sinulle käynyt joskus näin?

 

Motivaatio hukassa? 5 Loistavaa vinkkiä motivaation löytämiseksi!

 

Motivaatio hukassa? Kokeile näitä keinoja ensi kerralla:

 

1. Inspiroidu & virittäydy oikeanlaiseen moodiin!

“People often say that motivation doesn’t last. Well, neither does bathing – that’s why we recommend it daily.”  Zig Ziglar

Tiesitkö, että inspiraatio ei tule itsestään, vaan se pitää löytää? Ja jotta jotain voi löytää, sitä pitää myös osata etsiä.

Itse etsin päivittäin inspiraatiota kirjoista, opettavaisista blogi-artikkeleista, linkedinistä sekä erilaisista videoista. Olen kaikista luovin ja aikaansaavin inspiroituneena – ja siksi minulle on elintärkeää, että pidän itseni siinä moodissa.

Niinä päivinä, kun motivaatio on hukassa tai sitten vain epäilen itseäni tai kykyjäni, alan etsimään inspiraatiota.

Niitä pieniä vinkkejä siitä, että olen tehnyt oikeita valintoja tai että olen menossa oikeaan suuntaan. Yksi hyvä artikkeli saattaa kääntää fiilikseni epävarmasta takaisin itsevarmaksi, ja olen taas valmis jatkamaan siitä mihin jäin.

Mikä on sinun paras moodisi – eli se mieliala, jossa olet luova, aikaansaava ja tehokas? Tiedätkö, miten voit päästä parhaaseen moodiisi?

 

2. Miltä sinusta tuntuisi sillä hetkellä, kun saavuttaisit tavoitteen?

Jos tavoite on oikeista syistä asetettu, niin tämä jos joku saa sinut palaamaan työntekoon!

Sinun täytyy jatkuvasti osata muistuttaa itseäsi tavoitteestasi sekä niistä syistä, miksi olet alunperin ryhtynyt sitä tavoittelemaan.

Kun luin pääsykokeisiin, minulle oli hyvin selvää, mitä elämäni tulisi olemaan jos en pääsisi kouluun ja toisaalta taas jos pääsisin. Tuon ajatuksen muistuttaminen riitti pitämään peppuni penkissä sekä tekemään töitä lujemmin, kuin olisin ikinä uskonut pystyväni!

Toisaalta taas joskus positiivinen muistuttaminen toimii myös. Kun hain stipendia San Diego State Universityyn mielessäni oli kolme täytettävää vaatimusta:

a) erinomainen arvosana kielikokeesta (TOEFL)

b) erinomaiset arvosanat opintorekisteriin

c) erinomainen motivaatiokirje

Pitkän työpäivän ja treenin jälkeen minun ei todellakaan tehnyt mieli alkaa tehdä duunia yhdenkään noista eteen, mutta ajatus siitä, että joskus asuisin Kaliforniassa riitti minulle muistuttamaan, mitä varten tein töitä niin kovasti. Joka kerta istuin kiltisti työpöydän ääreen ja jatkoin työpäivääni iltamyöhään.

 

3. Ympäröi itsesi tavoitettasi tukevilla ihmisillä

Pahimmillaan saatat olla niin kadoksissa tavoitteesi suhteen, että et edes muista miksi olet ryhtynyt siihen.

Silloin et välttämättä itse pysty ottamaan itseäsi niskasta kiinni. Kuitenkin tunnet varmasti ihmisiä, joilla on samankaltainen tavoite kun sinulla?

Toki suosittelen ympäröimään itsesi tavoitettasi tukevilla ihmisillä myös silloin, kun motivaatiota löytyy, mutta viimeistään tässä kohtaa se voi olla pelastava tekijä!

Myös tästä syystä tavoitteen kertominen läheisillesi on tärkeää, sillä he osaavat silloin tukea sinua niinä vaikeina hetkinä! 

Jos siis yksin ei tee mieli lähteä liikkumaan, yhdistä se sosiaaliseksi tapahtumaksi kavereidesi kanssa. Lenkki raikkaassa ilmassa ystävien seurassa voittaa varmaankin sohvan pohjalla makaamisen ja netflixin?

 

4. Pysähdy & rauhoitu.

Tiedätkö sen tunteen, kun on niin paljon tehtävää, että ei edes tiedä mistä enää aloittaa? Ja keskittyminen on todella vaikeaa, koska mielessä pyörii ne kaikki sata asiaa, jotka pitäisi saada tehdyksi?

Silloin on aika pysähtyä ja rauhoittua.

Muista, että et saa tehtyä kaikkea kerralla.

Itse muistan esimerkiksi pääsykokeisiin lukiessani, että mieleni harhaili ja keskittyminen vaikeutui heti, kun stressitasot alkoivat nousemaan. En yksinkertaisesti pystynyt pysymään paikallani.

Tälläisinä hetkinä (ja tämä sama toistuu minulla aina sressaavissa elämäntilanteissa ja kun eri tavoitteiden “deadline” lähestyy) on kaikista järkevintä pysähtyä ja rauhoittua.

Miettiä, mihin asioihin voin vaikuttaa, ja mihin en.

Listata ne ylös, ja tehdä suunnitelma. Hengittää syvään.

Näin saan usein itseni rauhalliseksi, enkä anna stressin ottaa minusta valtaa, ja pystyn jatkamaan duunia tavoitteeni saavuttamiseksi.

 

5. Aloita!

Jokainen tavoite pitää sisällään hetkiä ja osa-alueita, joita ei niin mielellään tekisi. Ja niihin voi olla vaikea motivoitua, vaikka olisi kuinka motivoitunut itse tavoitteeseen. Ja niiden kohdalla aloittaminen on kaikessa yksinkertaisuudessaan paras keino.

Älä mieti liikoja vaan aloita!

Kun tarpeeksi kauan olen pakoillut jonkun tekemisen aloittamista, niin riittää, että sanon “Noniin Iida, Let’s go!” Sitten vain aloitan. Tuo kuulostaa ehkä jopa vähän naurettavalta, mutta niin se vain on. Se on minun tapa sanoa itselleni “lopeta pelleily & ryhdy hommiin!”.

Joskus vain on asioita, joita ei kiinnostaisi tehdä sitten YHTÄÄN, mutta ne on tehtävä. Ja niiden kohdalla motivoituminen voi olla todella vaikeaa, joten yritän vain saada ne asiat tehtyä silloin alta pois.

Esimerkiksi minulle jotkut pakolliset kurssit yliopistossa ovat olleet aivan tuskaa, sillä minulle on tärkeää, että saan itse päättää mihin käytän aikani. Mutta ei tästä sen enempää!

Mikä tässä on hienointa? Kun pakotat itsesi tarpeeksi monta kertaa aloittamaan (niitä ei niin motivoivia juttuja) niin aivosi alkavat muistamaan tämän, ja mitä siitä seuraa: se muuttuu tavaksi!

Eli ajan myötä tuo aloittaminen helpottuu! Kuitenkin pieni varoituksen sananen:

Mitä useammin välttelet epämukavien asioiden aloittamista, sekin muuttuu tavaksi. Ja ajan myötä se aloittaminen vain vaikeutuu!

Lue lisää:

“Tavoitteiden Asettaminen – Miten Hyödymme Siitä”

“Miten Päästä Tavoitteeseen? – 7 Asiaa, Jotka Sinun Tulee Tietää”

“Unelmani Saavuttaminen – Miten Tein Sen?”